Dutch Design Week gaat internationaal Hoe tonen ze de ‘Dutch Mentality’?

De welbekende Dutch Design Week van Eindhoven, ook wel het grootste designevenement van Noord-Europa waarbij ruim 2.500 ontwerpers hun werk en concepten presenteren aan meer dan 295.000 bezoekers uit binnen-en buitenland, wil zich de komende jaren nog meer gaan internationaliseren. De vraag is echter hoe zij dit willen gaan bereiken en wat dit betekent voor het evenement en haar karakter. In een interview met Ellen Rass van de Dutch Design Foundation, vertelde zij hier meer over. Haar enthousiaste en overtuigende verhalen belichtten de verschillende kanten van de internationaliseringsplannen van de organisatie.

 Dit artikel is in samenwerking met de opleiding Cultural Venue Management van NHTV University of Applied Science tot stand gekomen. Tweedejaars studenten hebben initiatiefnemers van projecten geïnterviewd waar Brabant C in investeert

Eén van de doelen van de Dutch Design Week is om meer buitenlands talent naar Nederland te halen. Er zijn verschillende scholen over de hele wereld, zoals de Central Saint Martins designschool in Londen, die op hetzelfde niveau zitten als de Design Academy in Eindhoven. Wanneer deze in aanraking komen met de Nederlandse studenten, kunnen zij samenwerken en zich zo nog meer ontwikkelen.

Good Design for a Bad World_ 2017_10_21 -® Jeroen van der Wielen _93A6578_MR

Foto: Jeroen van der Wielen

Ondanks dat dit concurrerende scholen zijn, gaan de samenwerkingen goed. Vroeger ging design alleen maar om het ontwerpen van spullen, nu gaat het ook over het adresseren van sociale vraagstukken. Deze vraagstukken spelen niet alleen in Nederland, maar ook in bijvoorbeeld Londen en Mexico. Door deze scholen op deze manier met elkaar te laten samenwerken, kunnen de talenten erg veel van elkaar leren. Tijdens de Dutch Design Week tonen ongeveer 2.500 ontwerpers hun werk. Ze staan dan tegenover elkaar, maar versterken ze elkaars krachten toch wel. Iedereen nodigt zijn of haar netwerk uit, en die gaan ook langs bij elkaar.

Een lastig punt bij de internationalisering is de communicatie. Het is dan lastig om de kwaliteit van internationale deelnemers te zien. Wel merkte de organisatie dat ze zich meer op de internationale zijde moesten focussen, als ze de beweging rondom design wilden zijn. Op dit moment zijn ze de term Open Dutch gaan gebruiken. Het evenement is hier gevestigd, maar het is wel belangrijk om het verhaal van de wereld te tonen.

“Een aantal jaren geleden merkten we dat het niet meer alleen maar ging over waar je vandaan kwam, maar ook over de mentaliteit, de Dutch Design Week mentaliteit.”

De Dutch Design Week is heel lang een festival geweest waarin alleen Nederlandse ontwerpers hun werk konden presenteren. Een aantal jaren geleden is Dutch Design Week begonnen om ook de deur open te zetten voor internationale deelnemers. Het ging nu vooral om de mentaliteit van de ontwerpers. De organisatie wil dan ook het platform zijn om die mentaliteit te kunnen tonen.

Wat veel mensen niet beseffen is dat Dutch Design in de huidige Dutch Design Week een hele andere betekenis heeft dan de meeste mensen denken. Men gaat er logischerwijs van uit dat Dutch Design draait om het design die gecreëerd is door Nederlandse ontwerpers. Hierdoor kan de angst ontstaan dat de Nederlandse kant van het design wegvalt zodra de organisatie zich gaat focussen op het binnenhalen van internationale talenten. De organisatie van de Dutch Design Week denkt daar echter anders over. Ellen Rass snapt de platte kijk, maar omschrijft Dutch Design als een mentaliteit. Niet zo zeer de geografische oorsprong, maar meer de manier waarop er naar bepaalde dingen gekeken wordt en hoe er mee om gegaan wordt. Volgens Rass begon de Dutch Design Week wel met het idee om design weer te geven als “de Nederlandse top”, maar vertelt het ook dat de focus inmiddels ligt op het research en development gedeelte van design.

Om het beeld wat te verduidelijken gaf ze een voorbeeld over het opnieuw in willen richten van een kantoor. Hiermee gaf ze aan dat door het stellen van vragen en het kritisch nadenken van Nederlandse ontwerpers, er een hele andere oplossing bedacht kan worden dan het simpelweg ontwerpen van een nieuwe tafel voor in het kantoor.

“(…) je begint met het stellen van vragen om het echt af te pellen als een bol of een ui wat je afpelt en om te kijken van wat is nu de kern en daarna kun je het gaan opbouwen om een oplossing te zoeken en daar kan een oplossingsrichting uit komen en die oplossingsrichting is nog niet die nieuwe tafel maar wel een nieuwe manier om ernaar te kijken (…)” Aldus Ellen Rass tijdens het interview.

dutchinvertuals_enlighten_ boudewijnbollmann 06

foto: Boudewijn Bollmann

Deze andere betekenis van Dutch Design laat zien dat men niet bang hoeft te zijn dat de Nederlandse kant van het design wegvalt door het binnenhalen van internationale talenten.

Dit research en development gedeelte van design is juist wat de Dutch Design Week in Eindhoven zo onderscheidend maakt van de andere Design Weeks in de wereld. Waar de andere Design Weeks zich richten op de marketingafdeling, maakt de Dutch Design Week zich sterk door een zogeheten ‘tussenfase’ te laten zien, die de kwetsbaarheid en het proces van jonge ontwerpers weergeeft. Ontwerpers laten hun processen zien door middel van ateliers open te zetten voor bezoekers met nog niet helemaal uitontwikkelde projecten.

“Wat hier gebeurt dat zie je over een jaar of 2, 3, 4, op de markt.” Ellen Rass

De kracht van de Dutch Design Week is dan ook dat ze stapje voor stapje van onderaf zijn gegroeid en niet een groot bedrag hebben gekregen toen zij begonnen. Ontwerpers die deel willen nemen aan de Dutch Design Week verdienen ook geen geld, maar moeten juist een kleine bijdrage leveren om mee te mogen en kunnen doen. De ontwerpers organiseren verder alles zelf. Dit vinden zij niet erg, omdat ze juist bij de Dutch Design Week veel aandacht kunnen krijgen voor hun ontwerpen en processen. Zo kunnen ze zich juist meer bewijzen en tonen aan bezoekers voor publiciteit. Hieruit kan de organisatie steeds weer een stapje zetten om het evenement verder uit te bouwen, waardoor het een solide groeimodel blijft. “Je zet iets op de rit, maar dat het dan ook omarmd wordt door de media en het publiek, dat is altijd even afwachten. Dat kun je niet regisseren.”

De conclusie kan getrokken worden, dat de organisatie van de Dutch Design Week het evenement met een duidelijke visie internationaler op de kaart kan of wil zetten.