SXSW: van scouten naar aanjagen

SXSW Conference & Festivals
South by Southwest (afgekort als SXSW en in de volksmond South By genoemd) is een jaarlijks conglomeraat van film-, interactieve media en muziekfestivals en -conferenties die half maart plaatsvinden tijdens ‘springbreak’ in Austin, Texas. Het begon in 1987 en is elk jaar in omvang blijven groeien. In 2019 duurde de conferentie 10 dagen met SXSW Interactive gedurende 5 dagen, Music 7 dagen en films die 9 dagen lang draaiden. Ook is er sinds enkele jaren een SXSW Comedy-festival en SXSW Gaming. SXSW is een knipoog naar de Alfred Hitchcock-film North by Northwest.

Austin, de hoofdstad van de Lone Star State Texas, telt 800.000 inwoners en is daarmee veel kleiner dan Dallas en Houston. De stad staat te boek als redelijk progressief, in het verder uiterst conservatieve Texas. De aanwezigheid van de Universiteit van Texas (een immense campus met 60.000 studenten) draagt bij aan dat imago, daarnaast is Austin koploper in de VS als het gaat om innovatieve (digitale) technologie.

SXSW Music is het grootste muziekfestival in zijn soort in de wereld, met meer dan 2000 acts in 2019. Het muziekevenement is gegroeid van 700 belangstellenden (lees: badgehouders) in 1987 tot 30.000 tijdens de afgelopen editie. Tel daar SXSW Film en SXSW Interactive bij op en je hebt ruim 50.000 bezoekers. Met Gaming en Comedy staat de teller op ongeveer 70.000. De prijs van een festivalbadge ligt tussen de 1000 en 1350 dollar. De gratis activiteiten worden daarnaast nog eens bezocht door 400.000 belangstellenden.

Opmerkelijk: muziekbands betalen tijdens SXSW hun eigen reis en verblijf, de musici krijgen als beloning voor hun showcase een polsbandje aangeboden dat toegang biedt tot de muziekevenementen.

SXSW Interactive richt zich op opkomende technologie, een focus die het festival een reputatie heeft gegeven als broedplaats voor nieuwe ideeën en creatieve industrie. SXSW Interactive omvat een trademarket, keynote-speakers, paneldiscussies, workshops, masterclasses en een startup-accelerator. SXSW Interactive is sinds 10 jaar de grootste in zijn soort wereldwijd.

De economische impact van SXSW lag in 2019 rond de $ 370 miljoen. Bovendien bleef de vraag naar hotelkamers in Austin het aanbod overtreffen, waardoor de gemiddelde kamerprijzen opliepen tot een recordhoogte van bijna $ 400 per nacht.

SXSW 2019 liep van 8 tot 17 maart.


Foto door Ben Houdijk

De bevindingen van Brabant C op SXSW
Tijdens de verkenningsmissie van SXSW 2018 constateerde de scout van Brabant C , Joy Arpots, dat Brabant nagenoeg afwezig was op het grootste mondiaal platform voor high-tech, nieuwe media, creatieve industrie en digitale cultuur. En dat terwijl de Brainport-regio juist op dit gebied een wereldspeler is. Ook in het Nederlands paviljoen New Dutch Wave was Brabant een opmerkelijke afwezige. Het was destijds vooral Amsterdam dat hier de toon zette en het beeld bepaalde. Startup Amsterdam was prominent aanwezig, B-Amsterdam evenzo.

Volgens Brabant C mag hier verandering in komen. Brabant heeft tijdens SXSW niet alleen iets te halen maar vooral ook veel te brengen. In Eindhoven wordt de toekomst uitgevonden, en vormgegeven. Dat weten ze inmiddels in Milaan, in Helsinki en in Londen. Maar de rest van de interactieve wereld mag dat ook weten. Derhalve heeft Brabant C vanuit zijn rol als aanjager een afspraak gemaakt met de organisatie die het New Dutch Wave-paviljoen in Austin organiseert. In mei/juni 2018 zijn er op initiatief van Brabant C enkele bijeenkomsten in Eindhoven geweest met Brabantse stakeholders (o.a. Dutch Design Week, Brabant DC, Brainport, gemeente Eindhoven, Brabant Branding) en New Dutch Wave.

Dat initiatief heeft geleid tot een tweetal ontwikkelaanvragen bij Brabant C, die beide gehonoreerd zijn. Deze Counterwave had een dubbele missie: in oktober 2018 zijn een tiental Texanen (van SXSW en van de gemeente Austin) naar Eindhoven gekomen om gedurende drie dagen de Dutch Design Week te bezoeken; en in maart 2019 heeft een Brabantse coalitie onder leiding van de Eindhovense burgemeester Jorritsma een bezoek gebracht aan SXSW.

De vertegenwoordiging van Brabant
De centrale gedachte achter deze Counterwave is dat Eindhoven|Brabant tijdens SXSW niet alleen iets te halen heeft maar ook iets te bieden heeft. Aldus zijn er behalve stakeholders als de gemeenten Eindhoven en Breda, Eindhoven365, Brainport, Dutch Design Foundation en Brabant C ook zes projecthouders meegereisd naar Austin.


Foto door Ben Houdijk

Design
Vooral Precious Plastic en Sheltersuit trokken veel publieke belangstelling en kregen grote media-aandacht. Gedurende de SXSW-week zijn vele honderden kilo’s zwerfplastic verzameld en gerecycled. En initiatiefnemer Bas Timmer kreeg van de SXSW-organisatie festivalbanners, die hij met behulp van een lokaal naaiatelier tot Sheltersuits maakte. Ook lukte het hem via spontane crowdfunding 5000 dollar op te halen. Enkele tientallen Sheltersuits zijn in de SXSW-week uitgedeeld aan daklozen (die in het centrum van Austin met velen aanwezig zijn). Kranten en tv-stations hebben daar verslag van gedaan, en er is zelfs een documentaire gemaakt over dakloze Joe die van Bas een Sheltersuit ontving). Sheltersuit werd uitgenodigd voor de Smart Cities Conference 2019 in New York; Sheltersuit was ook aanwezig bij NYCxDESIGN en de initiatiefnemer Bas Timmer reist van mei tot augustus 2019 door de States met zijn project waarbij inmiddels al behoorlijke belangstelling gegenereerd is (Def Jam, United Nations).

Omdat Kozie (van Roos Meerman en Tom Kortbeek) veel belangstelling genoot tijdens SXSW en er bijgevolg goede marktkansen zijn in de VS, nam ik dit project aansluitend mee ‘in mijn koffer naar New York’. In mei 2018 bezocht ik de fantastische accelerator A/D/O in Brooklyn en via de mail lukte het me nog een afspraak te regelen om Kozie daar een paar dagen later onder de aandacht te brengen.

De vier designprojecten waren te zien op de SXSW-beurs, en er was een speciale Dutch Design dag in het New Dutch Wave House waar de designers zich elk uur van de dag presenteerden.


Foto door Ben Houdijk

Music
De muzikale optredens van Symphonic Cinema en Chagall trokken een bomvol New Dutch Wave House. Symphonic Cinema (een project van Brabant C) had als handicap dat ze hun kunstje moeten vertonen zonder symfonie-orkest, zelfs zonder live-muziek. Er werd gekozen voor een korte inleidende documentaire die uitleg geeft en ook een kijkje achter de schermen toont. Daarna volgde een vertoning van Stravinsky’s Vuurvogel, waarbij ook het orkest en de dirigent gefilmd zijn. Lucas achter de laptop, zoals hij dat in het echt ook doet. En het publiek dat helemaal in de beelden en de muziek wordt mee gezogen. Heel knap, hoe Symphonic Cinema zich in deze beperkte omstandigheden wist te presenteren. De reacties en de contacten die ze hebben opgedaan in Austin zijn niet alleen goed maar bieden ook perspectief voor de Amerikaanse muziekmarkt. Een dynamische Q&A bovendien na afloop van het optreden.

Chagall trad een jaar eerder ook al op tijdens SXSW. Ik zag haar inmiddels al wel drie of vier keer optreden. En elke volgende keer werd het weer beter,  meer geavanceerd qua techniek (MI.MU gloves), aanstekelijker qua performance en sterker qua composities. Ook tijdens SXSW2019 stal Chagall de show in haar betoverende multimedia-spektakel Advaita, dat zich onderscheidde te midden van ruim 2000 pop/rock/hiphop showcases.


Foto door Ben Houdijk

New Dutch Wave
Ook Barbera Wolfensberger (directeur-generaal Ministerie van OCW), Marijke Reuver (secretaris topteam Creatieve Industrie Ministerie EZ) en Jan de Waal (topteam Creatieve Industrie/Creative Holland) waren aanwezig bij SXSW.  Gedurende vijf dagen hebben ze deelgenomen aan het Counterwave-programma, dat zich grotendeels afspeelde in het New Dutch Wave-paviljoen, maar ook in de New Dutch Wave-booth op de SXSW-beurs in het Austin Convention Center (ACC). Bij deze ministeries en bij de topsector Creatieve Industrie staat Brabant C sinds SXSW 2019 in het vizier.

Tijdens de Wave Back to the Counterwave, die op de eerste dag in het New Dutch Wave-paviljoen plaatsvond, werd opnieuw kennis gemaakt met de Austin-delegaties die Eindhoven bezochten tijdens de DDW 2018: Fred Schmidt (Capitol Factory), Ben Ramirez VP & Executive Director World Affairs Council), Erica Shamaly (Music & Entertainment Division Manager City of Austin), Jenna Seiden (Venture Advisor LUMO Labs), Mirko Whitfield (International Business Development SXSW), Justin Bolognino (CEO META: The Art of Being There).

Ook Dave Geensen (strategisch adviseur gemeente Rotterdam) en Joshua Serrao (innovation officer gemeente Amsterdam) waren van de partij.

De opening van het New Dutch Wave House werd trouwens verricht door de burgemeesters Steve Adler (Austin) en John Jorritsma (Eindhoven), in aanwezigheid van Barbera Wolfensberger. Na enkele korte speeches overhandigde Jorritsma aan ambtsgenoot Adler een kunstwerk gemaakt van Precious Plastic. Martijn Paulen (directeur DDF) heeft tijdens SXSW een keynote-speech gehouden en uitgelegd wat Dutch Design zo bijzonder maakt (met voorbeelden als de Embassy of Health). Peter Kentie heeft in het immense ACC uiteengezet hoe het wonder van Eindhoven zich de afgelopen 20 jaar heeft voltrokken, waardoor de Brainport-regio uitgroeide tot ‘smartest region in the world’. Peter aan het slot van zijn speech: “If Eindhoven stops developing, then Silicon Valley will slow down too, that will mean a real shutdown”.

 


Foto door Ben Houdijk

Foto door Ben Houdijk

Foto door Ben Houdijk