Social Label

  • Initiatiefnemer: Social Label
  • Datum toekenning: 21 oktober 2015
  • Financieringsvorm: Subsidie
  • Investering: € 71.700
  • Totale begroting: € 263.957
  • Locatie: Den Bosch
  • Link: www.sociallabel.nl

Cocreatie tussen topontwerpers en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt leiden tot internationale designcollectie

Brabant C investeert sinds 2015 in Social Label om de ontwikkeling van nationaal- naar internationaal platform te realiseren. Social Label heeft de ambitie om een voorbeeldfunctie te hebben als het gaat om de unieke aanpak: design & kunst als aanjager voor sociale economische verandering. Brabant C draagt bij aan professionalisering van de organisatie (business & productie), de collectie & community en de impact creatie. In 2017 werd tijdens Dutch Design Week een nieuw label gepresenteerd: KLUIS. Social Label was uitgenodigd om te presenteren tijdens de London Design Fair in 2017 en is gestart met de realisatie van het Social Design Lab in samenwerking met Piet Hein Eek.

Social label is een landelijk platform dat topdesigners en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt samenbrengt. In het samenwerkingsconcept komen kunst, werk en zorg samen. Aan elke unieke samenwerking met een geselecteerde topontwerper (Piet Hein Eek, Kiki van Eijk, Borre Akkersdijk e.a.) wordt een Social label gekoppeld. Het product wordt gemaakt en gepresenteerd in de werkplaats waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werken. In Den Bosch is de Social Label thuisbasis gevestigd: het Werkwarenhuis. De initiatiefnemers van Social Label zetten zich actief in om de placemaking van De Tramkade aan te jagen. De producten worden -op maat- met vakmanschap en plezier gemaakt. De betrokken ontwerper laat zien dat hij waarden als tijd, aandacht en betrokkenheid belangrijk vindt. Bovendien breidt hij zijn portfolio uit met een heel bijzondere samenwerking. Maar het levert meer op: het biedt perspectieven voor een grote groep mensen die niet snel in het reguliere arbeidsproces instroomt. Met mooie nieuwe ontmoetingen, waardering en inspiratie.

Jordan Hruska – journalist New York Times
Beyond the Banter
“If disigners follow more examples like those of Social Label, perhaps radical acts won’t be needed to advocate for more sustainable and inclusive values in the creation of new design. At its most productive, design is inherently critical. If political rhetoric is quickly reaching this pitch, perhaps designers need to match it with a collective voice, not the loudest one.”

 

De 4 P’s van Social label-methode

1. People
We denken niet vanuit indicaties of afzonderlijke organisaties die vaak dezelfde groepen bedienen, maar vanuit de mensen en wat ze kunnen en willen maken. Het talent ‘Ik ben wat ik maak’ vormt steeds het uitgangspunt voor het ontwerp van Social label-producten.

2. Proces
Social label is een nieuw totaalconcept dwars door de huidige (zorg/werk)structuren heen waaraan diverse zorgaanbieders, maatschappelijke organisaties en bedrij­ven (met hun werkplaatsen) deel kunnen nemen. Deelnemers laten hiermee zien dat ze het gedachtegoed omarmen en participeren in de collectieve methode en bijbehorend netwerk. We stimuleren samenwerking tussen zorg­partijen (ontschotting) en de sociale missie in bedrijfsleven met het oog op door­stroom en groei richting betaald werk voor een kwetsbare groep.

3. Product
De ontwikkelde designproducten ism topontwerpers vormen de verbeelding om de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen, talenten te laten zien en bewust te worden dat mensen ertoe doen. Samen zoeken we intensief naar passende en uitvoerbare mogelijkheden. Voor iedere werkplaats is dat anders. Bij Social label blijft de ontwerper dienstbaar aan de makers. Zij zijn het middelpunt. Het plezier van het samen maken, presenteren en verkopen staat voorop zodat zij trots zijn op wat ze maken en doen. Met de producten die met tijd, aandacht en vakmanschap worden gemaakt als middel voor uitdagend werk en nieuwe kansen.

4. Podium
Via de designproducten vertellen we het verhaal van deze groep, plaatsen hun talent op het podium en betrekken het publiek. De makers van de werkplaats spelen de hoofdrol in de campagne waarin de site, social media en events centraal staan. Ook de organisatie en het aanbod krijgt via het Social label product aandacht waar nieuwe (maak)opdrachten uit voort kunnen komen (werkcreatie). Tijdens de events komen deelnemende partijen (zorgaanbieders, bedrijven, ontwerpers, makers, overheden, onderwijs) samen en ontstaan onverwachte ontmoetingen. Een smeltkroes waar nieuwe verbindingen uit ontstaan.