Brabant C bezoekt de Salone del Mobile, in Milaan

Scout Joy Arpots en directeur Frans van Dooremalen waren een aantal dagen in Milaan tijdens de Salone del Mobile, begin april.
Een hoofddoel was het geven van een in house lecture op de locatie van onze partner Social Label over de betekenis van design voor vernieuwende benaderingen in kunst en cultuur. Daarnaast volgden we een intensief programma van bezoeken van exposities en presentaties, en van kennismaken met ontwerpers(collectieven) en hun concepten en producten.

mil3
Directeur Frans van Dooremalen en scout Joy Arpots tijdens het in house lecture bij Social Label

Milaan bruist in de week van de Salone van de initiatieven. De hele stad ademt design en in verschillende stadsdelen wordt dat op een eigen manier ingevuld.
Op de eigenlijke Salone zelf (de oorspronkelijke meubelbeurs) met immens hallen vol producten van de internationale topbedrijven. Voor ons Brabanders zijn de andere wijken interessanter, waar op een kleinschaligere manier aan product- en conceptpresentatie wordt gedaan.

In Ventura Lambrate (de wijk ten oosten van het station Lambrate) wordt door startende en iets verder gevorderde designers gepionierd. Ventura Lambrate is ooit bedacht door de Nederlandse Margriet Vollenberg en wordt georganiseerd door haar bedrijf Organisation in Design. Veel Nederlandse designers uiteraard, maar ook ontwerpers uit Japan, Scandinavie, UK, Duitsland, Rusland, Frankrijk, Thailand enz. Nieuw dit jaar was het Ventura-project in de catacomben van het indrukwekkende Centraal Station van Milaan. Hier was May I Have Your Attention Please? te zien, de prijswinnende installatie van Maarten Baas en Lensvelt.

mil4
Directeur Frans van Dooremalen bij een overzicht van Design Weeks over de hele wereld

In Tortona wordt het gaandeweg de middag steeds drukker, ’s avonds is er bijna geen doorkomen meer aan. Wij waren er al om 10 uur in de ochtend. En we konden ons vrijelijk bewegen in de BASE, een van de meest innovatieve verzamelplekken, waar geexperimenteerd wordt met eigentijdse concepten als ecologisch verantwoord ontwerpen en het nieuwe nomadisme. Marcel Wanders (MOOOI) is eveneens van de partij in Tortona met een immense expositie. En het nieuwe (verticale) huisontwerp van Florian Idenburg (een Nederlandse architect met een eigen designbureau SO-IL in New York) had eveneens veel bekijks. In Isola zijn Dutch Invertuals uit Eindhoven en Social Label uit Den Bosch neergestreken. In een paar jaar is deze wijk helemaal meegegaan in de stroomversnelling van de Salone.

mil6
Stone Island ‘Prototype Research Series’

De Triennale zou je het designmuseum van Milaan kunnen noemen. In een fantastisch gebouw met aangename beeldentuin zijn permanente exposities, educatieve programma’s en thematisch vormgegeven tentoonstellingen. Wij hadden ook nog eens het genoegen de cocktail party bij te wonen van de verenigde World Design Weeks. Gastheer was Finland, het land dat in 2017 zijn 100-jarig bestaan viert. In het centrum is de wijk Brera het meest interessant. Stratenlang kun je struinen langs tentoonstellingsruimtes, galerieën, designshops, hippe restaurants.

Het themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’ was met de expositie Masterly aanwezig in het grandioze Palazzo Turati, op een steenworp afstand van de Duomo. En uiteraard gooide de galerie van Rossana Orlandi ook dit jaar weer hoge ogen. Piet Hein Eek had hier weer zijn vaste stek, maar ook andere Eindhovenaren als Nacho Carbonell en Alissa + Nienke stonden er.

mil2
Scout Joy Arpots met Piet Hein Eek

Veel Nederlanders dus (naar verluidt is 1 op de 4 een Dutch Designer) en met name veel Brabanders die nadrukkelijk aanwezig waren. Internationaal publiek verbaast zich over Maarten Baas, Marcel Wanders, Piet Hein Eek, Social Label en Dutch Invertuals. En niet te vergeten de talenten van de Design Academy Eindhoven, die de schijnwerpers op zich gericht wisten in performances die een geëngageerde visie op de toekomst lieten zien.

Toch bekruipt ons na afloop het gevoel dat de Dutch Design Week spannender is dan de Salone in Milaan. In Eindhoven staat het creatieve proces meer centraal dan het eindproduct. Eindhoven is meer gericht op het ontwerpen van de toekomst. Eindhoven pioniert en experimenteert. De successen zijn enkele jaren later in Milaan te zien.
Eigenlijk vullen Milaan en Eindhoven elkaar goed aan. De open proces innovatie van Eindhoven gekoppeld aan de stevige marketing en productverkoop van Milaan.

En hoe sluit je een lange, intense dag af in de Salone-week? Begeef je naar Bar Basso en verbaas je vanaf een uur of elf tot diep in de nacht over de design-gekte die hier heerst.

mil5
‘HARVEST’ van Dutch Invertuals