Cultuur met impact | WOO HAH! Hiphopcultuur in Nederland naar een ongekend niveau

Frenna op WOO HAH! 2018 | Fotografie: Willem van Breugel

Van een kleinschalig festival groeide WOO HAH! uit tot het grootste hiphopfestival van Europa. WOO HAH! beleefde zijn eerste editie in 2014 in Tilburg, mede dankzij een bijdrage via de Impulsgelden. Brabant C financierde de drie daaropvolgende edities, waarna WOO HAH! verplaatste naar de Beekse Bergen. Onder leiding van medeoprichter en directeur-bestuurder van poppodium 013 Frens Frijns en in samenwerking met MOJO Concerts, werd WOO HAH! een magneet voor de (inter)nationale hiphopscene.

Emancipatie van hiphop in Nederland
“Dertien jaar geleden was het imago van 013 een beetje belegen. We ontwikkelden daarom vier nieuwe en innovatieve muziekpijlers en één daarvan was hiphop”, vertelt Frens. Om 013 binnen de hiphopscene op de kaart te zetten, organiseerden ze een eigen hiphopfestival: WOO HAH!. “Een festival is de ultieme manier om aan je imago te werken en je plek binnen een muziekstroming te claimen”, wist Frens. In 2014 begon WOO HAH! bescheiden met 3.500 bezoekers, maar binnen drie jaar explodeerde het festival naar tienduizenden bezoekers en was er een grootschalig driedaags hiphopfestival geboren. “De verhuizing naar de Beekse Bergen gaf ons vleugels. Het was een cruciaal moment voor de emancipatie van hiphop als cultuurstroming in Nederland.”

Het festival bood niet alleen een podium aan de grootste artiesten, zoals Travis Scott, Future en J. Cole, maar creëerde ook een unieke sfeer waarin jongeren zich volledig thuis voelden. “Het was echt hún festival”, blikt Frens terug. “Op de laatste avond op de camping hoorde je jongeren roepen: ‘WOO HAH! is van ons!’ Die verbondenheid met het publiek was ongekend.”

Vetste festival van mijn leven
De magie van WOO HAH! zat hem in de sfeer en de betrokkenheid van het publiek. “De energie van deze generatie is uniek. Iedereen kon alle nummers meezingen. Tijdens het optreden van Travis Scott ontstonden er zeven moshpits. Het publiek beleefde het festival echt actief.” De reacties na afloop lieten dat ook zien. “We werden overspoeld met mails van jonge bezoekers die ons bedankten met berichten als: ‘dit was echt de vetste ervaring van mijn leven’. En dat niet één keer, maar tientallen keren. De gemiddelde bezoeker was achttien of negentien jaar oud. Voor veel van hen was WOO HAH! hun eerste echte festivalervaring”, deelt Frens.

Groei en uitdagingen
De snelle groei bracht ook uitdagingen met zich mee. De productie en begroting van WOO HAH! werden zo groot dat het festival bijna evenveel middelen vergde als 013 zelf. Uiteindelijk verkocht 013 het festival. “Dat was een verstandige keuze”, legt Frens uit. “Maar ik kijk met enorme trots terug. Het heeft ons geleerd op grotere schaal te durven denken. We zijn nu bezig met plannen voor de ontwikkeling van een amfitheater voor 23.000 bezoekers in Tilburg.”

Blijvende erfenis
Hoewel WOO HAH! niet meer bestaat, is de impact nog steeds voelbaar. Frens draagt zelfs een tatoeage van WOO HAH!, net als 25 andere betrokkenen. “Het festival was meer dan een evenement. Het was een beweging die ons en een hele generatie jongeren, heeft gevormd. We hebben hiphop blijvend op de kaart gezet. Niet alleen in Tilburg, maar in heel Nederland. Bij 013 hebben we nog steeds een van de beste hiphopprogramma’s van het land.”

Dit artikel is onderdeel van het Impactreport 10 jaar Brabant C waarin we terug en vooruit blikken op een decennium vol culturele innovatie, impactvolle projecten en bijzondere verhalen. Lees het volledige Impactreport online of bestel een fysiek exemplaar via info@brabantc.nl.