Trots op Draaimolen: zo veel meer dan dancemuziek alleen

Groter en ambitieuzer dan ooit: op festival Draaimolen konden bezoekers dit jaar voor het eerst niet één, maar twee dagen genieten van elektronische muziek en kunstinstallaties op en rondom maar liefst zes magisch ontworpen podia. In dit Fanzine blikken kunstenaars Heleen Blanken en Albert van Abbe vermoeid maar voldaan terug: “De wallen hangen tot op mijn knieën. Maar wat was het vet!” 

Dankzij maar liefst 79 acts kwamen liefhebbers van house, techno, experimentele elektronica en synthpop op Draaimolen volop aan hun trekken. Met optredens van populaire artiesten als het Londense dj-duo Two Shell, dj en zanger Sega Bodega en de Welshe producer Koreless, maar ook met speciaal voor het festival geproduceerde shows van onder meer JASSS & Ben Kreukniet en Oceanic. Dit alles speelde zich af op nieuw ontworpen stages waarvoor kosten noch moeite gespaard waren. Lichten, lasers, prisma’s: dankzij unieke visuele lichtwerken waanden bezoekers zich voor even in betoverende sferen.

Kiev, Berlijn, Tilburg
Met ruimte voor zowel elektronische als (semi-)akoestische liveacts ging Draaimolen nieuwe uitdagingen ook dit jaar niet uit de weg. Nene H (alias van Beste Aydin), een rijzende ster in de technoscene, nam een eigen koor mee voor haar liveshow. En ook producer/kunstenaar Albert van Abbe, die gevraagd was om het festival af te sluiten, hield het bepaald niet bij zijn elektronische muziek: “Voor K41, een club in Kiev die de grote zus zou moeten worden van de roemruchte club Berghain in Berlijn, produceerde ik in 2020 een groot audiovisueel project. Na dat project heb ik contact gehouden met de andere makers die ik er leerde kennen. Toen de oorlog in Oekraïne begon, vond ik het een mooi moment voor een aantal samenwerkingen. Eén daarvan hebben we nu gepresenteerd op Draaimolen in Tilburg.”

Beeld door Bianca Paul

Catharsismoment
De podia die Heleen Blanken voor Draaimolen ontwierp, zijn ware blikvangers. Blanken haakte vanuit haar achtergrond als interdisciplinair kunstenaar aan bij het festival. Ze is er al bij vanaf de editie in 2017. “Toen bouwde ik de eerste Chapel-stage. Een houten sculpturale constructie met een spiegelend, kinetisch centerpiece die het bos eerde en met name in de avond iets meditatiefs met zich meebracht. Het was geïnspireerd op bladeren en bloemen die zich naar de zon toe bewegen: wederom een referentie naar de natuurrijke omgeving van het MOB Complex waar Draaimolen plaatsvindt. Dit jaar heb ik er een nieuwe chapel bijgebouwd, de Lucid Stage. Die stond tegenover de oorspronkelijke stage. Dat werkte mooi complementair. Samen met Jorik Mulder, mijn favoriete lichtman, creëerden we per act een sfeer die paste bij de muziek. Terwijl we op het ene podium uitpakten met bombastische lichten, bood het andere juist een serene sfeer, waarbinnen mensen zich konden overgeven aan hun verwondering. Zo belandde je als bezoeker steeds in een heel andere setting.”

Kosmisch organisme
Natuurlijk was zijn eigen act voor hem een hoogtepunt, vertelt Van Abbe, maar hij was ook erg onder de indruk van de set van Oscar Mulero. “Dat is een beetje een inkoppertje want hij is een echte veteraan-dj.” Betoverend vond Van Abbe ook de openingsact van de Britse IDM- en techno-dj en -producer Max Cooper, die helaas halverwege zijn set moest stoppen vanwege de regen. Cooper presenteerde Aether, een multidimensionale lichtinstallatie die hij ontwikkelde in samenwerking met designcollectief Architecture Social Club. Een enorme kubus van ijzerdraad zweefde over de hoofden van het publiek en kreeg, naarmate Coopers muziek aanzwelde, de vorm van een kosmisch organisme.

Verwondering
De podia die Heleen Blanken voor Draaimolen ontwierp, zijn ware blikvangers. Blanken haakte vanuit haar achtergrond als interdisciplinair kunstenaar aan bij het festival. Ze is er al bij vanaf de editie in 2017. “Toen bouwde ik de eerste Chapel-stage. Een houten sculpturale constructie met een spiegelend, kinetisch centerpiece die het bos eerde en met name in de avond iets meditatiefs met zich meebracht. Het was geïnspireerd op bladeren en bloemen die zich naar de zon toe bewegen: wederom een referentie naar de natuurrijke omgeving van het MOB Complex waar Draaimolen plaatsvindt. Dit jaar heb ik er een nieuwe chapel bijgebouwd, de Lucid Stage. Die stond tegenover de oorspronkelijke stage. Dat werkte mooi complementair. Samen met Jorik Mulder, mijn favoriete lichtman, creëerden we per act een sfeer die paste bij de muziek. Terwijl we op het ene podium uitpakten met bombastische lichten, bood het andere juist een serene sfeer, waarbinnen mensen zich konden overgeven aan hun verwondering. Zo belandde je als bezoeker steeds in een heel andere setting.”


Beeld door Bianca Paul 

Geen concessies
Zowel Van Abbe als Blanken benadrukken het unieke karakter van Draaimolen. Blanken: “Als kunstenaar vind ik het fijn om site-specifiek werk te maken dat bijdraagt aan een ervaring. Het gaat bij Draaimolen om de totaalbelevenis, niet alleen om de muziek. Daarin is Draaimolen in Nederland het enige festival in zijn soort. De organisatoren doen geen concessies.” Van Abbe vult aan: “Draaimolen is een sterk event dat staat voor credible, serieuze elektronische muziek. Als maker krijg ik er heel veel vrijheid, ik mag er echt mijn ding doen, dat is heel bijzonder. Het festival is geboren uit liefde voor kunst, dat voel je aan alles. Door het hoge artistieke niveau en de afstand tot de commercie is het voor mij als maker een must om erbij te zijn.”

Innige banden
Zonder samenwerkingen was Draaimolen er niet. Niet zelden leiden de vele ontmoetingen die op het festival plaatsvinden, tot weer nieuwe gezamenlijke plannen en ideeën. Zo verzorgt Draaimolen ook een act tijdens Amsterdam Dance Event en zoekt de organisatie naar mogelijkheden om collaboraties en kunstinstallaties ook naar andere evenementen te brengen. Zo krijgt Van Abbes act met Nastya Vogan een vervolg op het Rotterdamse opera- en theaterfestival O. Festival (mei 2023), en tijdens een kunst- en technofestival in Berlijn. “Samenwerken zit in het DNA van Draaimolen in het bijzonder, maar ook in dat van Brabant in het algemeen,” weet Van Abbe. “Ondanks de internationale allure heeft Draaimolen ook iets bourgondisch. Er wordt heel goed gezorgd voor alle artiesten, dat is echt speciaal. En alleen al het feit dat het in een bos kan plaatsvinden, zegt iets over hoe goed het contact is met andere belanghebbenden als de gemeente. Zoiets kan alleen door zulke innige banden met partners ontstaan. Daar mogen we echt trots op zijn.”

Tekst door Grete Simkuté