A World To Shape

partner:
Stg. Movie Scenes
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Subsidie + lening
  • social:
  • datum toekenning:
    07 January 2021
  • investering:
    € 65.000
  • Type project:
    internationaal project
  • totale begroting:
    € 216.822

Documentaire over twee bevlogen Dutch designers

Elbe Stevens Films produceert na het succes van It’s Dutch Design (2019) een nieuwe documentaire over twee bevlogen Dutch designers: Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet. Zij willen met hun ideeën en producten de wereld verbeteren. In hoeverre is hun ambitie haalbaar in een wereld waarin de milieuproblemen zo groot zijn dat een meerderheid van de mensen de moed verliest? Dragen zij de last van de wereld op hun schouders of voelen ze zich juist verlicht om iedereen wakker te schudden?

De documentaire heeft als titel A WORLD TO SHAPE en wordt geregisseerd door Ton van Zantvoort, in co-productie met de AVROTROS voor het programma Close Up. Tevens is er een plan voor een tournee door Nederland i.s.m. diverse culturele partners en wordt er een internationale festivalstrategie ontwikkeld.

Over de documentaire
De documentaire neemt je mee in de creatieve vindingrijkheid van twee inspiratievolle Dutch designers: Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet. Het zijn anders denkende mensen die ieder op een eigen wijze de wereld proberen te verbeteren. Waar veel mensen problemen zien, zien zij oplossingen. Soms klein, soms immens groot. Hoe zien zij de wereld en hoe denken zij met hun design die wereld beter te kunnen maken? Wat beweegt hen? Hoe realistisch zijn die ambities?

De missie van Nienke is om de op een na meest vervuilende industrie ter wereld -de kledingindustrie- te verduurzamen. Ze heeft hiervoor allerlei innovatieve ideeën bedacht. Van garen gemaakt van duurzaam zeewier, tot het verven van kleding met helende kruiden in plaats van giftige chemicaliën. Nienke voelt zich verantwoordelijk voor de wereld. Ze draagt de last van de wereld op haar schouders.

Nienke Hoogvliet
Nienke Hoogvliet

Dave zijn missie is niet minder groots: in zijn project Kamp zet hij een gemeenschap op waarin een levensstijl met een minimale carbon footprint het doel is. Dit bouwt hij van scratch af aan op, in Portugal waar hij negen hectare land heeft gekocht. Hij maakt een blauwdruk voor een nieuwe samenleving en deelt alles online, zodat iedereen het kan overnemen en verbeteren en het systeem wereldwijd toepasbaar is. Hij is een ontwerper, uitvinder, activist, vlogger, machinebouwer en de problemen waar de wereld zo vol van is, zijn voor hem juist voeding.

Dave en Nienke denken compleet out of the box, buiten onze vastgeroeste denkpatronen en systemen die vaak door geld en schijnzekerheid gedreven worden. Aanvankelijk lijkt de haalbaarheid van hun doel nog ver weg.

Het design van Dave en Nienke speelt een belangrijke rol in de hele film. We zien hoe een nieuw ontwerp tot stand komt en ook het eerder gerealiseerde werk van Dave en Nienke wordt op een natuurlijke wijze door de film heen verweven. De grote vraagstukken waar ze aan werken, worden middels hun werk op een kleine en begrijpelijke wijze inzichtelijk gemaakt. Hun visie en oplossingen komen immers tot uiting in hun werk en werken hierdoor als visual evidence. Het één kan niet zonder het ander en het vult elkaar perfect aan.

Het werk plaatst de personages in perspectief en zorgt dat we steeds meer een gelaagd beeld van ze krijgen. Waar men aanvankelijk nog kon denken dat het toch een beetje dromers waren in hun eigen bubbel, zien we hoe ver hun werk rijkt en dat het wereldwijd impact heeft. Noem ze naïef of dromers, maar hun visie, passie en daadkracht is aanstekelijk. Het werkt inspirerend. Zou het ze lukken om hun droom te realiseren? Misschien niet nu, maar over tien jaar? Kunnen we met de juiste mentaliteit en samen misschien toch de wereld veranderen?

Over Elbe Stevens Films
Elbe Stevens Films is een film- en mediabedrijf van Floor Krooi en Elbe Stevens. Krooi en Stevens hebben zich toegelegd op het produceren van hoogwaardige producties, vaak met internationaal bereik. De ligging in Maastricht, het hart van Europa, is dan ook niet toevallig. In deze tijd wordt het publiek van elke mediaproductie steeds specifieker. Daarom is het van belang om bij aanvang zorgvuldig te definiëren voor wie de productie wordt gemaakt en welke distributiecampagne gevoerd dient te worden. Elbe Stevens Films onderscheidt zich door de beschikking over een kernteam dat bij elk project meedenkt van ontwikkelfase tot distributie. Bij elke productie let het bedrijf scherp op de balans tussen de inhoudelijke en de zakelijke kant zodat plannen die in ontwikkeling worden genomen bijna altijd het levenslicht zien.

Vimeo Elbe Stevens