40 keer Guus Meeuwis, een net-alsof Roadburn en een hybride WOO HAH!

Guus Meeuwis - Club Zoveel, fotografie: Jostijn Ligtvoet Fotografie

Guus Meeuwis – Club Zoveel, fotografie: Jostijn Ligtvoet Fotografie
Dit artikel verscheen in fanzine #3. Lees het volledig fanzine.

Met grote, toonaangevende festivals als Roadburn (heavy music) en WOO HAH! (hiphop) speelt Poppodium 013 zich al jaren internationaal in de kijker. De grootste popzaal van Nederland, inmiddels ruim twintig jaar prominent aanwezig in de Tilburgse binnenstad, experimenteerde afgelopen jaar met nieuwe manieren van programmeren. 


Connectie
Roadburn, het festival dat jaarlijks razendsnel uitverkoopt en de heavy music community van over de hele wereld in april in Tilburg samenbrengt, ging afgelopen jaar niet door. Tot op het laatste moment hielden fans van over de hele wereld hun adem in: zou het toch nog kunnen? Toen duidelijk werd dat er dit jaar echt geen Roadburn kwam, werd door de community binnen no-time een Facebookgroep opgericht. In ‘A group where everyone is pretending to be at Roadburn 2020’ deelden de ruim anderhalf duizend leden hun herinneringen, foto’s en ‘alsof-ervaringen’ van het festival (zoals: “Holy shit! Secret Ultha/Sun Worship/Morast & more gig at Skatepark!” en “Kungens Män killed it! What a closer! So, where’s that afterparty?”). De organisatie voegde daar al snel haar eigen content aan toe met onder andere livestream-optredens en interviews met internationale artiesten. Frens Frijns, directeur van Poppodium 013 en zakelijk directeur van Roadburn: “De spontaniteit waarmee deze groep ontstond laat de kracht van de internationale Roadburn-gemeenschap zien. In bijna 22 jaar tijd is die erg hecht geworden. Fans van het festival en wij als organisatie bleven op deze manier verbonden.”


“Als je merkt dat de community pal achter je festival blijft staan, dan geeft dat energie.”


Erkenning
Op het moment van afgelasting van het festival stond alles al klaar. “Vanuit ons vak gezien was het een fantastisch geslaagd festival. Het programma was uitstekend, de internationale pers was lyrisch en we waren stijf uitverkocht. Het enige ‘minpuntje’ in dat opzicht was dat het niet door kon gaan”, vindt Frijns. En natuurlijk, er is flink gevloekt in die periode, maar de organisatie bouwde door. “Als je merkt dat de community pal achter je festival blijft staan, dan geeft dat energie. Dit is waar we het voor doen. En wat we zullen blijven doen”, licht de directeur toe. Het afgelopen jaar kreeg Roadburn bovendien de nodige erkenning. Zowel de provincie Noord-Brabant als het Fonds Podiumkunsten kenden het festival een meerjarige subsidie toe. De eerdere investering vanuit Brabant C speelde daar een belangrijke rol in, vertelt Frijns: “Mede dankzij deze impuls konden we onze organisatie verder professionaliseren en zijn we echt voor het next level gegaan. Dat alles betaalt zich nu terug, en daar zijn we enorm trots op.”


“We wilden ondanks alles met elkaar en met de stad aan de slag blijven, een teken van leven laten zien. Samen leuke dingen blijven doen. Ook in deze tijd.”

 

Keep your head up
Het podium zelf maakte het vorig jaar natuurlijk ook pas op de plaats. Poppodium 013 ging een periode helemaal dicht. Niet alleen voor bezoekers, maar ook voor personeel. Frijns: “We hebben nu eenmaal een duur gebouw. Toen we doorkregen dat dit allemaal langer ging duren, konden we niet anders dan de deuren sluiten.” Ondertussen organiseerde de popzaal publieksacties, zo kwam er een postercampagne met opbeurende songteksten die in Tilburg te zien waren (bijvoorbeeld ‘Keep your head up’ of ‘We zullen doorgaan’) en vrijwilligers en personeel maakten mondkapjes van oude merchandise. “We wilden ondanks alles met elkaar en met de stad aan de slag blijven, een teken van leven laten zien. Samen leuke dingen blijven doen. Ook in deze tijd.”

Het poppodium is voor een groot deel van de werkzaamheden afhankelijk van haar ruim tweehonderd vrijwilligers. Door maandelijks online medewerkersvergaderingen te organiseren, inclusief een ludieke quiz, bleven zij aangehaakt. Ook toen er geen concerten plaatsvonden. “Op het moment dat we weer opengingen in augustus, zagen we dat vrijwilligers zich meteen weer inschreven voor diensten. In plaats van af te haken bleven ze zich inzetten. Ze waren superblij dat het allemaal weer kon. En dat is hard nodig, want door alle protocollen hadden we op een avond nog meer mensen nodig dan voorheen.”

YNR - Dr. Peacock, fotografie: Meesterwerk
1,5mtr setting Uit je plaat, YNR – Dr. Peacock, fotografie: Meesterwerk

Motor laten draaien
Hiphopliefhebbers en volgers van WOO HAH! weten dat het festival vorig jaar op 10, 11 en 12 juli in hybride vorm plaatsvond. Offline waren er optredens voor een zeer beperkt publiek in de grote zaal van 013 en in de Red Bull Music Studios in Amsterdam, al live-streamend keken in totaal zo’n elfduizend fans mee. “WOO HAH! All Day hebben we in elf dagen uit de grond gestampt. Dat was fijn om te doen. Weer even de motor van onze organisatie op de hoogste stand laten draaien. Om alles binnen de toen geldende protocollen voor elkaar te krijgen – dat gaf reuring, stress, maar wel op een positieve manier.”

Ondertussen ontving Frijns een appje van Guus Meeuwis – of hij in het poppodium zijn eigen Club Zoveel kon opzetten. Zijn nieuwe album kwam uit en hij wilde dit aan zoveel mogelijk mensen laten horen. Vier tot vijf keer per week spelen, net zo lang tot alle fans geweest waren. “Guus wilde blijven zingen, en zijn crew aan het werk houden. Dat was voor ons team natuurlijk ook zo. Dus we besloten het te doen.” Normaal gesproken is 013 een machine, vervolgt Frijns, die zich in hoog tempo voorbereidt op dagelijks een andere productie. Met elke dag Guus was dat ineens anders. “Het was heel leuk om eens elke dag met dezelfde artiesten op te trekken. En dit gaf ons een fantastische kans om onze werkwijze tijdens corona te perfectioneren. Zodat we iedereen geheel veilig konden ontvangen, binnen een optimale sfeer”, blikt hij terug. “En ondertussen hadden we ook de ruimte om na te denken over nieuwe mogelijkheden, nieuwe evenementen. Bijvoorbeeld over hoe we onze kleine zaal zouden gaan inrichten voor de winter met een passend cultureel programma. Er kwam ruimte voor nieuwe creativiteit.”

Lichtpuntjes
Het poppodium is opgeruimd, staat vers in de verf, kreeg een nieuwe keuken, alle verplichte keuringen zijn uitgevoerd en er is ruimte om met het team aan nieuwe plannen te werken. Er is geëxperimenteerd met nieuwe programmering, en voor een aanzienlijk aantal mensen dat nog niet eerder in 013 kwam, zoals veel fans van Guus Meeuwis, is de drempel naar het poppodium verlaagd. Ook werkt de organisatie aan plannen voor Roadburn en WOO HAH! in 2021. Want ondanks alles blijft het belangrijk om lichtpuntjes te bieden aan de internationale muziekscene rondom beide festivals. Zo kregen zes Roadburn artiesten uit België, Nederland en Duitsland een compositie-opdracht. “Dat is een win-win situatie. Die muzikanten kunnen iets moois maken – voor veel van hen is het werk ver opgedroogd – en voor het publiek zorgt het straks voor mooie content. Zodat we iets kunnen delen waar mensen blij van worden, iets dat hoop geeft.”

Natuurlijk was 2020 een jaar als nooit tevoren, blikt Frijns terug. Er moest worden gereorganiseerd, en het geld ‘spoot’ aan alle kanten de popzaal uit. Toch blijft de directeur positief. “Het afgelopen jaar bewaarden we een soort verstandige rust, ook wanneer we moeilijke keuzes moesten maken. Meer dan ooit laat dit zien dat we een gezonde, stabiele organisatie zijn. Alleen al dat zorgde ervoor dat we ondanks alles door konden gaan.”

Dit artikel verscheen in fanzine #3. Lees het volledig fanzine.

Liever een fysiek exemplaar van fanzine #3 ontvangen? Stuur een mailtje met je naam en adres. Wij zorgen voor de rest.
Tekst: Iris – Oog voor Tekst