Hoe Brabantse bedrijven zich laten inspireren door kunst en creativiteit

NIGHT OF THE NERDS

Beeld: Night of the Nerds 
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op mestmag.nl

Steeds meer bedrijven zetten kunstenaars en creatieven in om complexe vraagstukken te onderzoeken. Het is een goede manier om te blijven innoveren, nieuw perspectieven te verkrijgen of op het eigen handelen te reflecteren. Ook in Brabant zijn inspirerende samenwerkingen tussen bedrijven en creatieven gaande, die delen we graag met jullie.

Heijmans en MATZER Theaterproducties
“Slechts een klein percentage van de samenleving bezoekt het theater. We willen een inclusiever en breder publiek bereiken. Vanuit die drive zijn we samenwerkingen met andere organisaties aangegaan,” vertelt Marieke Simons, Projectleider Partnerships bij MATZER Theaterproducties. Het huistheatergezelschap van de Verkadefabriek Den Bosch ontwikkelt theatervoorstellingen geinspireerd door maatschappelijke vraagstukken. MATZER produceert op een nieuwe en innovatieve manier theater en doet dit door voorstellingen in een samenwerking aan te bieden aan theaters, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

MATZER Theaterproducties - fotografie MATZER Theaterproducties
MATZER Theaterproducties – fotografie: MATZER Theaterproducties

Gesprek op gang brengen
Bouwbedrijf Heijmans, gevestigd in Rosmalen, is een van de eerste organisaties die met MATZER aan de slag ging. Commercieel directeur Heleen Herbert bezocht de voorstelling Niemand wacht op je, met eigenaarschap als centraal thema, en raakte daardoor geinspireerd. Heleen: “Ik was meteen enthousiast over het stuk en hoe dit het gesprek op gang bracht. Binnen Heijmans zijn we altijd op zoek naar verfrissende manieren om bevraagd te worden op onze eigen denkbeelden. Daarom wilde ik deze voorstelling graag aanbieden binnen Heijmans.” En zo geschiede. De voorstelling werd verschillende keren gespeeld voor medewerkers. Na afloop van de voorstelling werd steeds een nagesprek georganiseerd. Marieke: “Dat bracht veel teweeg. Iedereen haalt er iets anders uit en toch is er een soort gezamenlijkheid. Dan zit er opeens een uitvoerder met de directeur te praten over kwetsbaarheid, dat is prachtig.”

‘Binnen Heijmans zijn we altijd op zoek naar verfrissende manieren om bevraagd te worden op onze eigen denkbeelden’
– Commercieel directeur Heijmans, Heleen Herbert

Theater komt in je hart binnen
Nadat die voorstelling verschillende keren gespeeld was binnen de muren van het bouwbedrijf, diende een nieuwe kans zich aan. MATZER besloot, in samenwerking met Stichting Yannick, een voorstelling over afleiding in het verkeer te ontwikkelen, genaamd Smart. Veiligheid is een belangrijk thema binnen Heijmans, dus ook rondom die voorstelling werd een samenwerking opgestart. Heleen: “Wij willen het intrinsieke veiligheidsbewustzijn stimuleren. Wij geloven dat zo’n voorstelling daarbij kan helpen. Theater komt écht in je hart binnen, waardoor medewerkers zich kunnen identificeren met de persoon die een indringend verhaal met ze deelt. Want hoe is het om zelf een ongeluk te veroorzaken? We willen kijken of we iets kunnen triggeren in mensen waardoor ze andere keuzes gaan maken. Zo kunnen we een volgende stap maken in de ontwikkeling van onze veiligheidscultuur.”

Fillip Studios, fotografie: Fillip Studios
Fillip Studios, fotografie: Fillip Studios

Fillip Studios X Technische Universiteit Eindhoven
Roos Meerman en Tom Kortbeek van designstudio Fillip Studios werken samen met onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven. Dit doen zij in het Pi Lab: een onderzoekslabaratorium waar kunstenaars, designers, wetenschappers en engineers zoeken naar innovatie binnen de wis- en natuurkunde. Roos: “In het Pi Lab brengen we studenten van de Technische Universiteit, Fontys Engineering en de Design Academy samen. Zo ontstaat er een interessante club van mensen die zich samen laten verwonderen door wis- en natuurkunde.”

In het onderzoekslabaratorim wordt onder andere geëxperimenteerd met het opblazen van 3D-geprintte objecten. Roos en Tom onderzoeken wat deze techniek kan beteken voor het bedrijfsleven: bijvoorbeeld voor de architectuur of de textielsector. Roos: “We zien mogelijkheden voor de bouwsector, maar doen ook onderzoek naar mogelijkheden voor de zorgsector. Zo experimenteren we nu met een op maat gemaakt pessarium voor vrouwen die last hebben van orgaanverzakkingen. In het Pi Lab proberen we een hulpstuk te maken om zo’n verzakking te verhelpen.”

‘We zien mogelijkheden voor de bouwsector, maar doen ook onderzoek naar mogelijkheden voor de zorgsector’
Fillip Studios

Verrassende combinaties
Op deze manier werkt Fillip Studios samen met ontzettend veel verschillende disciplines. Voor hen voelt dat heel logisch. “Er ontstaan verrassende combinaties waardoor je weer op nieuwe ideeen komt,’’ vertelt Roos, “En daarnaast zit je meteen met een complete groep mensen bij elkaar waarmee je iets kunt realiseren. Je hebt meer slagkracht. Om snel stappen te kunnen zetten betrekken we ook het bedrijfsleven in het proces.” Het Pi Lab heeft nu nog geen vaste plek, maar dat hopen Roos en Tom wel te realiseren in de nabije toekomst.

Night of the Nerds
Night of the Nerds

Futurebites X ASML
Futurebites wil scholieren en mbo-studenten enthousiasmeren voor technologie en creativiteit. Dat gebeurt onder andere tijdens het evenement Night of The Nerds, dat al sinds 2010 door de organisatie georganiseerd wordt. Tijdens dit jongerenevenement krijgen middelbare scholieren en mbo-studenten de kans om zich onder te dompelen in technologie, creativiteit en innovatie. Het programma telt meer dan vijftig activiteiten en raakt onderwerpen als augmented reality, high-tech fashion, gaming en robots. Eén van de eerste edities werd bezocht door een delegatie van hightechbedrijf ASML. Maurice Schmitz, verantwoordelijk voor de evenementen en programma’s van Futurebites, vertelt daarover: “Er was meteen een groot enthousiasme over de formule en uitvoering van het evenement. Ook was ASML te spreken over de wijze waarop het ons lukte om de aanwezige jongeren te inspireren.”

Toekomstperspectief
ASML zag dus toekomstperspectief en besloot zich al snel aan te sluiten als hoofdsponsor. Sindsdien wordt het evenement georganiseerd in Brainport Eindhoven. Maurice: “Het huidige onderwijs is niet zo heel goed in het bevorderen van creativiteit, als je het mij vraagt. En een innovatief bedrijf als ASML heeft niet alleen slimme, maar ook hele creatieve denkers en doeners nodig, dus investeren in jongeren is voor hen super belangrijk. Zij hebben nu en in de toekomst mensen nodig die vrij en creatief technologie naar hun hand kunnen zetten.” Voor beide partijen voelt de samenwerking meer dan logisch. “Night of the Nerds wil jongeren ook laten zien dat de combinatie van technologie en creativiteit tot een goed beroepsperspectief kan leiden,” vertelt Maurice. Om dat kracht bij te zetten, worden tijdens Night of the Nerds ook ontmoetingen tussen jongeren en professionals gecreeërd. Hopelijk zorgt deze creatieve impuls ervoor dat steeds meer jongeren in en rond Brainport voor een toekomst in de technologie kiezen.

Meer over de creatieven
Wil je meer weten over de creatieven in dit artikel? Op de website van Fillip Studios lees je alles over het duo. Over MATZER vind je op deze site alles en Night of the Nerds heeft op deze website alle informatie staan.

Tekst: Elmay Claassen