Counterwave

partner:
New Dutch Wave
  • website
  • fase
    afgerond
  • Financieringsvorm:
    Ontwikkelsubsidie
  • investering:
    € 40.000
  • Type project:
    internationaal project
  • locatie:
    Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam
  • totale begroting:
    € 182.000

Een groot internationaal podium voor creatieve start-ups

Na een bezoek van onze scout van Brabant C Joy Arpots aan SXSW in 2018 zijn Brabantse stakeholders gemobiliseerd om gezamenlijk de kansen van het mondiaal platform voor high-tech, nieuwe media, creatieve industrie en digitale cultuur te benutten en te verbinden met de ambities, kennis en inspiratie uit de regio Brainport. In Brabant wordt de toekomst uitgevonden en vormgegeven; onze Brabantse designers en creatieven, ondernemers en start-ups verdienen dit internationale podium om de high-tech en high-touch krachten van de regio te boosten. In het ontwikkelproject Counterwave worden de kansen voor internationale samenwerking onderzocht.

Een aantal belangrijke en invloedrijke creatieve ondernemers en investeerders bezoeken in oktober 2018 Nederland om tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) en de Dutch Design Week (DDW), onder begeleiding van New Dutch Wave (NDW), kennis te maken met de Nederlandse creatieve industrie.

De counterwave is bedoelt om innovatie te stimuleren tussen de creatieve sector in Austin, Texas (met verbindingen verder in de US) te bevorderen en banden te creëren met de creatieve industrie in Brabant en Nederland. Juist om de internationale bezoekers mee te nemen in de ontwikkeling en tijdgeest van de Dutch Design week. Om deze verbindingen ook daadwerkelijk georganiseerd tot stand te laten komen, gaat New Dutch Wave als onderdeel van de Counterwave een ‘Dutch Design Counterwave (start-up)pitch competitie creëren. Dit alles in samenwerking met onder meer Creative Holland, Westergasfabriek, Gemeente Eindhoven, Hightech XL, Eindhoven 365, BOM, Brainport Development en The Living Museum.

New Dutch Wave wordt elk jaar gehouden tijdens SXSW in Austin, Texas. In 2016 was men tot de overtuiging gekomen dat de Nederlandse initiatieven tijdens het festival – met als pijlers muziek, film en digitaal – gebundeld moesten worden om echt impact te kunnen maken. Jaarlijks telt New Dutch Wave zo’n vijftig deelnemers.