Internationalisering Dutch Design Week

partner:
Stichting Dutch Design Foundation
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Subsidie
  • social:
  • datum toekenning:
    29 juni 2017
  • investering:
    € 721.325
  • Type project:
    internationaal project
  • locatie:
    Eindhoven
  • totale begroting:
    € 5.382.429

Dutch Design Week als internationaal nummer 1 podium voor de toekomst van design en het design van de toekomst.

Brabant C investeert in het internationaliseringsprogramma van DDW dat bestaat uit onder andere: het vierjaarlijkse World Design Event: exposities en evenementen, internationaal curatorschap, internationale samenwerking (met o.a. Designscholen), bezoekersprogramma’s voor internationale professionals en de ontwikkeling van een tweede podium naast de Design Week, namelijk een internationaal online design podium. Hierdoor opent het Brabantse design ecosysteem zich voor de wereld, met kansen op zichtbaarheid en opdrachten.

Dutch Design Week (DDW) is het grootste design evenement in Noord-Europa en één van de grootste culturele evenementen in Nederland. Het festival toont jaarlijks werk van ruim 2.500 ontwerpers aan meer dan 300.000 bezoekers. In de afgelopen jaren is DDW uitgegroeid tot het nationale podium voor design. Nu is het moment voor de volgende stap: DDW als internationaal nummer één podium voor de toekomst van design en het design van de toekomst. Met het voorgestelde internationaliseringsprogramma wordt het regionale en nationale ecosysteem voor design gevoed en vinden de kwaliteiten van Dutch Design hun weg naar de wereld.

Ilona Roolvink – ABN AMRO
“ABN AMRO is een ondernemende bank met maatschappelijke impact. Wij zijn toekomstgericht, stimuleren talentontwikkeling en zien kansen in vernieuwing, samenwerking en innovatie. Dutch Design Week kleurt ook deze ambitie en waarden. Het is een platform, zowel nationaal als internationaal, waarbij designers, bedrijfsleven, overheden en publiek elkaar vinden, verbinden en kennis uitwisselen. Dit  binnen een experimentele context met oog voor vernieuwing en cross-overs.”

Dutch Design Week wordt jaarlijks georganiseerd door Dutch Design Foundation (DDF) samen met haar partners en designers. DDF ziet het als haar primaire taak om het ‘ecosysteem voor design te versterken’. Lokaal, regionaal en (inter-)nationaal. We versterken het ecosysteem voor design enerzijds door steeds weer te inspireren (door zelf actief en als voortrekker inspirerende vernieuwing te presenteren en de agenda te bepalen) en anderzijds door te stimuleren (door meer faciliterend en ondersteunend de kwaliteit die er is een podium te bieden, te erkennen en te belonen). DDF doet echter meer dan het organiseren van Dutch Design Week. Zo organiseren we ook de Dutch Design Awards. We stimuleren jonge designtalenten, we verbinden design met de samenleving, we inspireren het bedrijfsleven en we brengen verdieping. Het hele jaar door. We zijn actief in heel Nederland, in Europa en ver daarbuiten.