VPRO Medialab

partner:
VPRO
  • website
  • fase
    afgerond
  • Financieringsvorm:
    Subsidie
  • datum toekenning:
    03 december 2015
  • investering:
    € 65.000
  • Type project:
    ontwikkel project
  • locatie:
    Eindhoven / Brabant
  • totale begroting:
    € 363.985

Regionale innovaties bereiken een landelijk publiek

De VPRO is een omroep met een grote staat van dienst waar het gaat om het maken van televisieproducties die zowel in vorm als inhoud verrassend en kwalitatief hoogstaand zijn. De komst van het Medialab in Brabant (STRP-S Eindhoven) biedt veel kansen, onder andere voor talentontwikkeling en innovatie. High tech en high touch komen samen met als doel om meer makers en producten in contact te brengen met de innovatieve en technische kracht van de regio. Het project draagt bij aan het ontwikkelen van vernieuwende media.

Het medialandschap is in sneltreinvaart aan het veranderen en juist daarom heeft VPRO per half april 2015 het Medialab op Strijp-S in Eindhoven geopend. Met het laboratorium wil VPRO sneller inzicht te krijgen in de nieuwste manieren waarop media worden gemaakt én genuttigd

Dat ons medialandschap aan het veranderen is, is natuurlijk geen nieuws. We hebben altijd en overal internet, dat we gebruiken om media te consumeren. En het blijft niet bij consumptie alleen: we delen, becommentariëren, verknippen en reconstrueren. Deze verandering in de consumptie van media heeft grote gevolgen voor het maken ervan.

De zintuigen die we traditioneel gebruiken voor onze mediabeleving (ogen en oren) worden steeds intensiever gebombardeerd met inhoud. Met technologische innovaties als de Oculus Rift kunnen we verhalen nog intenser beleven, omdat een virtuele ruimte wordt geschapen die, als we willen, nauwelijks te onderscheiden is van een werkelijke ervaring. En ook zintuigen die we minder associëren met media, zoals reuk- en tastzin, komen binnen bereik met innovaties als de geurprinter en ‘intimate technology’. Verhalen kunnen ook persoonlijker worden gemaakt, omdat ze steeds meer rekening houden met de context waarin ze worden ervaren: het tijdstip, de locatie, en de eerdere ervaringen van de consument.