Een urban festival van dit kaliber is een aanwinst voor de provincie, iets wat niet onopgemerkt blijft in de (inter)nationale media.
cijfers
74%
van de bezoekers kwam van buiten Brabant waarvan 23% internationaal
21.500
bezoekers in 2018, dat waren er 5000 in 2015
2
nationale awards voor beste hip-hop festival

WOO HAH!

partner:
Poppodium 013
  • website
  • fase
    afgerond
  • Financieringsvorm:
    Subsidie en garantie
  • social:
  • datum toekenning:
    17 juli 2015
  • investering:
    € 375.000 (waarvan € 75.000 garantie)
  • Type project:
    internationaal project
  • locatie:
    Tilburg
  • totale begroting:
    € 4.170.329
cijfers
74%
van de bezoekers kwam van buiten Brabant waarvan 23% internationaal
21.500
bezoekers in 2018, dat waren er 5000 in 2015
2
nationale awards voor beste hip-hop festival

Een aanwinst voor Brabant

Brabant C investeert sinds 2015 in de (internationale) doorontwikkeling van WOO HAH! zodat het festival groeit van 5000 bezoekers in 2015 naar 21.500 bezoekers in 2018 en dan niet meer afhankelijk is van subsidie. Een jaar eerder dan gepland groeit WOO HAH! naar een tweedaags festival. Deze stap was in de aanvraag bij Brabant C pas voorzien in 2018. De groei is zo sterk dat het festival in 2018 op een groter festivalterrein plaatsvindt. Een urban festival van dit kaliber is een aanwinst voor de provincie die niet onopgemerkt blijft bij de (inter)nationale media. Zo viel WOO HAH! in de prijzen en won het festival een IJzeren podiumdier voor ‘beste festival’.

De internationale top van de hiphop scene wordt door WOO HAH! sinds 2015 naar de Spoorzone in Tilburg gehaald en speelt daarmee niet alleen Tilburg, maar de hele provincie in de internationale kijker. Dit unieke festival, op initiatief van Poppodium 013 en MOJO Concerts, heeft een enorme aantrekkingskracht op zowel een jonge doelgroep als een internationale doelgroep. Dit resulteerde in 2016 in een uitverkocht festival. Van de maar liefst 11.000 bezoekers was 23% afkomstig uit het buitenland. WOO HAH! bewijst zich als betekenisvol festival en trekt in toenemende mate toerisme aan in Tilburg. In 2017 groeide WOO HAH! naar een tweedaags festival.

WOO HAH! programmeert een spannende mix van de beste nationale en internationale topacts van dit moment en oudsher en nieuw upcoming talent. Een greep uit de line-up van 2016 en voorgaande twee edities: ScHoolboy Q, Cypress Hill, Chance the Rapper, Typhoon, Mac Miller en Rico & Sticks. Naast muziek is er aandacht voor een uitgebreide randprogrammering die naadloos aansluit bij de hiphop lifestyle. Dit onder meer in de vorm van skate demo’s, live graffiti, breakdance battles en een on point festivalmarkt.

Reinout van Gendt – NPO FunX
WOO HAH is een toonaangevend hiphopfestival met een duidelijk internationaal karakter.
De fantastische line-up sluit telkens naadloos aan op de smaak van onze luisteraars. En die doelgroep blijft almaar groeien, zie je ook aan de groei van WOO HAH. Vanaf de eerste editie heeft NPO FunX zich aan het festival verbonden als mediapartner. We zenden er ook elk jaar uit, vanuit een speciaal hiervoor gebouwde radiostudio op het festival. De grote artiesten kom dan langs voor een interview en we mogen een aantal concerten laten horen aan onze luisteraars. We kijken nu al uit naar de volgende editie.” Zakelijk doel is om door middel van groei naar een tweedaags festival, een publieksgroei te realiseren van 3.600 in 2014 naar 21.500 in 2018.