- website
- fasein ontwikkeling
- Financieringsvorm: Gift
- datum toekenning: 20 december 2023
- investering: € 64.880
- Type project: ontwikkel project
- locatie: 's-Hertogenbosch
- totale begroting: € 429.940
Ver van je bed
Oatmilk wil zich zakelijk verder ontwikkelen
Oatmilk is een jonge organisatie, opgericht in 2020. Zij ontwikkelen en produceren nieuwe musicals over actuele thema’s die spelen onder millenials (jong publiek tussen 18 en 40 jaar). Zij zijn hun belangrijkste doelgroep. Ze werken met jonge theaterprofessionals, met als doel een vernieuwing van genre en doorstroom van talent in het musicallandschap. Ze willen een belangrijke rol vervullen in het bestendigen en verduurzamen van het musicalgenre voor de toekomst.
Oatmilk richt zich op vernieuwing van het musicalgenre. Musical is een populaire kunstvorm in Nederland met gemiddeld drie miljoen bezoekers per jaar. Het culturele landschap kent bijna 30 vrije musicalproducenten, een aantal vaste theaters waar alleen musical te zien is en jaarlijks grote televisieprogramma’s waar miljoenen kijkers van genieten. Sinds de jaren ’50 worden er in Nederland nieuwe musicals gemaakt. In vergelijking met de Britse en Amerikaanse musicalindustrieën, die eerder ontstonden, zijn er in Nederland veel minder musicalproducties geproduceerd. Het genre heeft zich langzamer ontwikkeld. Bovendien ontbreken in Nederland specifieke opleidingen op het gebied van schrijven en componeren voor musicals.
Ver van je bed
Ver van je bed is een cabaretmusical over het spanningsveld tussen generaties. In dit geval de millenialgeneratie tegenover de boomergeneratie. Zij clashen in hun omgang met grote herkenbare uitdagingen van deze tijd. Denk aan klimaatcrisis, kansenongelijkheid en het politieke discours. In de voorstelling bevinden acteurs Bart, Renée, Mitch en Martijn zich, net als de rest van Nederland, in een stevige maatschappelijke en politieke crisis. Om die grote vraagstukken een naam te geven, besluiten ze zelf een musical te gaan maken. “Want in een musical komt het sowieso goed.” De vier jonge acteurs vragen de bekende actrice en cabaretière Annick Boer om de rol van hun moeder te spelen. De acteurs spelen zichzelf evenals personages.
Brabant C
Na jaren van projectmatige inspanningen wil Oatmilk zich nu richten op een verdere zakelijke en organisatorische ontwikkeling om een meer structurele organisatie neer te zetten. Deze verandering wordt gedreven door de groeiende vraag naar de producties van Oatmilk. Het ziet kansen voor het Brabantse publiek, opkomend talent uit Brabant, en de ontwikkeling van het musicalgenre.
Daarnaast richt dit project zich op het valideren van de eigen werkwijze, waarbij acht validatievragen worden gebruikt, onder andere over de Fair Practice Code, marketing en zakelijke visie. De productie ‘Ver van je bed’ dient als leidraad bij het onderzoek naar het werkproces.
Met de bijdrage van Brabant C kan Oatmilk zich verder ontwikkelen op zakelijk en organisatorisch gebied.