Ver van je bed

partner:
Stichting Oatmilk
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    20 december 2023
  • investering:
    € 64.880
  • Type project:
    ontwikkel project
  • locatie:
    's-Hertogenbosch
  • totale begroting:
    € 429.940

Talenten uit Brabant een echte kans bieden om musicals te creëren en te produceren

Oatmilk is een jonge organisatie, opgericht in 2020. Zij ontwikkelen en produceren nieuwe musicals over actuele thema’s die spelen onder millenials (jong publiek tussen 18 en 40 jaar). Zij zijn hun belangrijkste doelgroep. Ze werken met jonge theaterprofessionals, met als doel een vernieuwing van genre en doorstroom van talent in het musicallandschap. Ze willen een belangrijke rol vervullen in het bestendigen en verduurzamen van het musicalgenre voor de toekomst.

Oatmilk richt zich op vernieuwing van het musicalgenre. Musical is een populaire kunstvorm in Nederland met gemiddeld drie miljoen bezoekers per jaar. Het culturele landschap kent bijna 30 vrije musicalproducenten, een aantal vaste theaters waar alleen musical te zien is en jaarlijks grote televisieprogramma’s waar miljoenen kijkers van genieten. Sinds de jaren ’50 worden er in Nederland nieuwe musicals gemaakt. In vergelijking met de Britse en Amerikaanse musicalindustrieën, die eerder ontstonden, zijn er in Nederland veel minder musicalproducties geproduceerd. Het genre heeft zich langzamer ontwikkeld. Bovendien ontbreken in Nederland specifieke opleidingen op het gebied van schrijven en componeren voor musicals.

Ver van je bed
Ver van je bed is een cabaretmusical over het spanningsveld tussen generaties. In dit geval de millenialgeneratie tegenover de boomergeneratie. Zij clashen in hun omgang met grote herkenbare uitdagingen van deze tijd. Denk aan klimaatcrisis, kansenongelijkheid en het politieke discours. In de voorstelling bevinden acteurs Bart, Renée, Mitch en Martijn zich, net als de rest van Nederland, in een stevige maatschappelijke en politieke crisis. Om die grote vraagstukken een naam te geven, besluiten ze zelf een musical te gaan maken. “Want in een musical komt het sowieso goed.” De vier jonge acteurs vragen de bekende actrice en cabaretière Annick Boer om de rol van hun moeder te spelen. De acteurs spelen zichzelf evenals personages.

Impact
In de sector is nog te weinig sprake van doorstroom van jong talent, binnen alle aspecten van een productie. Hierdoor was het maken van musicals lange tijd alleen voor een kleine groep ervaren professionals. Dit probleem wordt ook onderkend in het sectoradvies Muziektheater ‘Later is allang begonnen’ van de Raad voor Cultuur, dat de oprichting van Stichting Oatmilk heeft geïnspireerd. Verjonging is nodig om het musicalgenre levendig te houden en toekomst te bieden. Nederland kent slechts een aantal makers die in de musicalsector professioneel zijn opgeleid. Veel van deze alumni trekken naar Oatmilk toe en zijn betrokken bij de ontwikkelingen vanaf 2024. Oatmilk neemt het voortouw door jonge talenten uit Brabant een echte kans te bieden om musicals te creëren en te produceren. Hen zouden ze meer begeleiding willen bieden.

Brabant C
Tijd en financiële middelen vormen vaak de grootste uitdagingen bij het creëren van een artistiek hoogwaardige en oorspronkelijke musical. Op Broadway bijvoorbeeld, duurt het gemiddeld tien tot vijftien jaar om een musical te ontwikkelen, van het eerste idee tot de uiteindelijke uitvoering voor het publiek. In Nederland worden oorspronkelijke musicals vaak in een sneller tempo geproduceerd (soms zelfs binnen een of twee jaar), waardoor onder de druk van de productie sommige artistieke mogelijkheden onbenut blijven. En dus willen ze onderzoek doen naar het werkproces in het creëren van een nieuwe musical. Dat doen ze aan de hand van de productie Ver van je bed. Het doel is om een methode te ontwikkelen die toepasbaar is op verschillende artistieke concepten. Met die methode ontwikkelen ze in de toekomst nieuwe producties.