Graphic Matters 2019

partner:
Stichting Graphic Design Festival Breda
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Subsidie
  • social:
  • datum toekenning:
    22 augustus 2019
  • investering:
    €56.234,-
  • Type project:
    ontwikkel project
  • locatie:
    Breda
  • totale begroting:
    €187.445,-

In 2007 stond het nog bekend als het Graphic Design Festival Breda, maar inmiddels is het festival bekend onder de naam Graphic Matters. Toen der tijd hadden de organisatoren nog niet bepaald een plan waar ze naartoe wilden gaan met het festival en zochten inspiratie in het buitenland. Op dit moment komt 35% van de bezoekers en 70% van de deelnemers juist uit het buitenland naar Breda toe. De ambitie is om Graphic Matters te laten groeien tot dé internationale hotspot voor grafisch ontwerp. De plek waar jong talent helden ontmoet en inspiratie over-en-weer gedeeld wordt.

In de begin jaren reisde de organisatie van Graphic Matters meerdere keren naar het Festival d’Affiche in Chaumont. Om inspiratie op te doen, maar vooral om toonaangevende Nederlandse ontwerpers te ontmoeten. Dankzij de informele sfeer legden ze daar contact met ontwerpers als Gert Dumbar, Richard Niessen, Harmen Liemburg, Thonik, LUST en vele anderen. Contact dat in Nederland vaak moeizaam tot stand kwam, werd op de Franse terrassen bespoedigd. Graphic Matters is al aardig op weg om internationaal het meest toonaangevende festival te worden voor grafisch design en daarmee willen ze dat ‘Breda’ over 4 jaar definitief op de kaart staat. In 2019 worden er belangrijke stappen gezet.

Tweejaarlijks festival Graphic Matters (tot en met 2015 genaamd Graphic Design Festival Breda) is een festival dat grafisch ontwerp in relatie tot actuele thema’s toont en dit jaar de zevende editie beleeft. Het festival is bezig met een positioneringsslag: het wil zich van een vooral op ontwerpers en andere professionals in de sector gericht festival, ontwikkelen naar een festival dat ook voor een breder publiek aantrekkelijk is. Daarnaast wil de organisatie met het voorliggende (ontwikkel-)project een stap maken richting het betrekken van het bedrijfsleven. In 2023 wil Graphic Matter het meest aansprekende internationale platform zijn waar ambitieuze grafisch ontwerpers hun expertise delen.

Het meest aansprekende internationale platform voor grafisch vormgeving
Het doel is om in 2023 hét meest aansprekende internationale platform waar ambitieuze grafisch ontwerpers hun expertise delen en ontwikkelen. Ze krijgen de kans om zelf geïnitieerde en actuele projecten te tonen door middel van co-productie, presentatie en ontmoeting. De komende jaren wordt deze ambitie verder uitgewerkt tot een positionering, propositie en strategie die ervoor zorgen dat Graphic Matters hét moment is waarop internationale ontwerpers elkaar ontmoeten om ervaring, kennis en skills delen. Daar ontmoeten ze hun publiek en potentiële opdrachtgevers zoals bedrijven en talent agencies. Om dit te bereiken wordt de komende jaren extra aandacht gegeven aan de inhoudelijke kwaliteit, zakelijke markt, internationalisering en talentontwikkeling van het festival.