Brabant C strengthens and enhances Brabant's art and cultural offerings, thereby creating national and international appeal of Brabant.
fafafa faa faffa faa
meer over Brabant C

Around the World

partner:
De Ontdekfabriek
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    10 juli 2024
  • investering:
    € 115.112
  • Type project:
    asml x brabant c project
  • locatie:
    Eindhoven
  • totale begroting:
    € 230.223

In een oude fabriek op het voormalige Philips-terrein Strijp-S in Eindhoven wordt een creatieve werkplaats tot leven gebracht

In De Ontdekfabriek worden avonturen bedacht en vertelmiddelen ontwikkeld zoals films, rekwisieten, lesbrieven en bouwpakketten. De bedoeling van de avonturen van De Ontdekfabriek is om kinderen en jongeren verhalen te laten meemaken: enerzijds door de ontwikkelde verhalen te beleven en anderzijds door zelf een artistieke invulling te geven aan hun eigen avontuur. Door mee te maken ontdekken en waarderen kinderen en jongeren hun eigen creativiteit.

Geheel volgens de unieke storytelling-methode van De Ontdekfabriek brengen ze wereldwijd inspirerende jonge cultuurmakers, ontwerpers en uitvinders in beeld. Dat doen ze voor jonge kinderen van de Zomerschool040 in een geïllustreerd verhaal en voor jongeren in het voortgezet onderwijs met filmportretten over jonge internationale impactmakers. Onderstaand gaan we nader op beide methodes in.

Impact
De impact die wordt nagestreven met het project ‘Around the World’ is drievoudig . Geïnspireerd door internationale jonge impactmakers laat De Ontdekfabriek:

1) kinderen hun creatieve potentieel ontdekken vóór het tiende levensjaar;
2) jongeren ervaren dat creativiteit van waarde is voor hun persoonlijke ontwikkeling;
3) kinderen en jongeren zien dat de wereld behoefte heeft aan hun creativiteit.

Dit zijn essentiële ontdekkingen die kinderen en jongeren meenemen in hun verdere ontwikkeling, studie, beroepskeuze en loopbaan. Ze willen de kinderen en jongeren in de Brainportregio en daarbuiten meegeven dat hun creativiteit waardevol is. Voor henzelf, omdat ze met die creativiteit een carrièreperspectief hebben dat bij hen past. En voor de wereld, omdat hun creativiteit van waarde kan zijn voor het vinden van oplossingen voor actuele uitdagingen. Daarbij worden ze geïnspireerd door jongeren die, wereldwijd, met hun creaties en innovaties impact maken op hun eigen omgeving.

ASML x Brabant C
Om de plannen betreft ‘Around the world’ waar te maken en de juiste impact, inclusie en maatschappelijke betrokkenheid te realiseren heeft De ontdekfabriek de steun van ASML x Brabant C nodig.


GLOW in de regio

partner:
Stichting Visit Oirschot

Stad en platteland op een natuurlijke wijze met elkaar verbinden door middel van lichtkunst

Van 9 tot en met 16 november 2024 vindt lichtkunstfestival GLOW in Eindhoven plaats. Oirschot en Best zijn regiogemeenten die een 'eigen' GLOW organiseren. Deze ‘satelliet’-evenementen staan zelfstandig (ook financieel) naast het grotere GLOW Eindhoven. In zowel Oirschot als Best zijn minimaal vier professionele lichtkunstwerken te zien, aan elkaar verbonden door een route. In 2006 startte GLOW en door de jaren heen werd het evenement een begrip in de (Brainport)regio en daarbuiten, en ontwikkelde het zich tot een maatschappelijk relevant fenomeen. Deze aanvraag bij ASML x Brabant C is met name gericht op het kunnen uitbreiden van de routes in Oirschot en Best met professionele lichtkunstwerken en bijvoorbeeld schoolprojecten; alles in samenwerking met lokale culturele en maatschappelijk instellingen. Het meerdaagse event wil zijn oorspronkelijke stedelijke karakter overstijgen en de schaalsprong maken naar de bredere Brainportregio

Impact
Tijdens het evenement in november biedt de route een ontmoetingsplaats waar mensen uit verschillende generaties en van verschillende achtergronden elkaar tegenkomen bij openbare trefpunten door middel van lichtkunst. Er ontstaat de kans op een gezamenlijk gevoel van verwondering, trots en saamhorigheid, wat interacties bevordert en het leggen van nieuwe contacten stimuleert. Deze versterking van sociale cohesie zal een positieve invloed hebben op de gemeenschappen van Oirschot en Best.

In zowel stedelijk als landelijk gebied is het aanbod in toegankelijke, laagdrempelige kunst- en cultuur gering. Het heeft een weerslag op de leefbaarheid van de regio en haar vestigingsklimaat. Voor stedeling en dorpeling kan de regio als geheel onwennig aanvoelen omdat er weinig aanleiding is om een connectie aan te gaan. GLOW ziet in deze gematigdheid een aanleiding om een kickstart te geven in de kwaliteit van de leefbaarheid, het vestigingsklimaat, de economie, en de bevordering van inclusie in de Brainportregio door het organiseren van een lichtfestival in november. Het is belangrijk dat alle inwoners hier gratis van kunnen profiteren en de verschillen in brede welvaart niet verder toenemen.

ASML x Brabant C
Om de plannen betreft GLOW in de rego waar te maken en de juiste impact, inclusie en maatschappelijke betrokkenheid te realiseren heeft GlOW in de regio de steun van ASML x Brabant C nodig.


Halloween Oirschot

partner:
Stichting Visit Oirschot
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    04 juli 2024
  • investering:
    € 25.000
  • Type project:
    asml x brabant c project
  • locatie:
    Oirschot
  • totale begroting:
    € 68.100

Een route vol spanning van zo’n 3 kilometer lang leidt bezoekers door de donkere steegjes van het historische Oirschot

Halloween Oirschot is in tien jaar uitgegroeid van kleine lampionnenoptocht voor kinderen tot een unieke themaroute van 3 kilometer langs en door het karakteristieke historische centrum van Oirschot. Het event trekt tussen de 8.000 en 10.000 bezoekers per jaar. Langs de route is straattheater, muziek, dans, beeldende kunst, maar ook complete woningen en (erfgoed)locaties worden getransformeerd tot spook- of horrorhuis. Thema van deze tiende editie is 'De Tien Zonden & Het Feest Der Verleidingen'. Honderden vrijwilligers maken dit evenement mogelijk en er komen zowel nationale als internationale bezoekers op af. Oirschot claimt met dit evenement hét Halloweendorp van de Brainport regio te zijn.

Impact
Het evenement is dusdanig gegroeid dat het een belangrijk en bekend evenement is dat bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van de regio om er te wonen, werken en te recreëren.

Halloween Oirschot draagt daarnaast in grote mate bij aan gemeenschapsvorming en betrokkenheid: het is één grote vrijwilligersactiviteit. Het evenement wordt vrijwel geheel gedragen door vele vrijwilligers uit Oirschot en omgeving. Een hele kleine organisatie van ook weer vrijwilligers en een enkele beroepskracht coördineert het project. Vrijwilligers van alle leeftijden uit bijvoorbeeld vriendengroepen, buurtorganisaties, muziekverenigingen, sportclubs werken samen aan de acts, de decoraties en de logistieke ondersteuning. De inzet van al deze vrijwilligers is cruciaal voor het evenement.

ASML x Brabant C
Met de steun van ASML x Brabant C kan Halloween Oirschot verder uitgroeien tot een iconisch evenement dat niet alleen bijdraagt aan de lokale cultuur, maar ook een breed publiek aanspreekt en samenbrengt.

 


WILDPARK KOMT NAAR JE TOE!

partner:
Stichting Wildpark
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Type project:
    internationaal project
  • locatie:
    Eindhoven

Wildpark is een collectief van makers die de jeugd een stem en een podium geeft

In co-creatie met kinderen, jongeren en professionele makers maakt Wildpark producties voor jeugd en heeft een talentontwikkelingsprogramma voor jeugd en jonge makers. Ze verbinden theaters, scholen en generaties met elkaar. Zo creëren ze een jeugdtheater-biotoop waarin makers en jeugd elkaar voeden in een van de meest innovatieve steden en regio’s van Nederland.

Wildpark gelooft enorm in de waarde van het zien van een voorstelling in het theater door jeugd, met alle technische mogelijkheden en de magie die daarbij hoort en mogelijk is in een zwarte doos. Naar het theater gaan als uitstapje dat een nieuw perspectief op de wereld geeft. Maar ze zien ook dat scholen vaak een drempel over moeten om dit te organiseren. Daarom willen ze met dit project als oplossing voor dit maatschappelijke vraagstuk het theater naar de scholen brengen, laagdrempelig maar wel van artistiek niveau en waardevol als ervaring.

Impact
Theater heeft een elitair imago en lijkt zich achter een barrière te bevinden, niet iedereen snapt theater. Wildpark wil hier verandering in brengen en vroeg beginnen met het veranderen van dit beeld door het voor kinderen toegankelijker en vanzelfsprekender te maken om theater te gaan zien. Ze bieden een laagdrempelige maar kwalitatieve kennismaking met theater en met het gezelschap aan. Kinderen kunnen hierdoor professioneel theater zien op hun eigen school, op hun eigen schoolplein, of in hun eigen gymzaal. Daarbij wordt een meet and greet georganiseerd, kunnen ze vragen stellen aan de acteurs, maken ze lesmateriaal en een video, waar leerkrachten op in kunnen spelen en die, zonder de leerkracht teveel te belasten, kinderen voorbereidt op de voorstellingen. Op deze manier wordt theater toegankelijk, beschikbaar, inspirerend en interessant voor iedereen.

En andere doel is om duurzame verbindingen te maken met de scholen in de regio. Met deze connecties willen ze in de toekomst bereikbaar zijn voor projecten zowel in het theater en als op school.

ASML x Brabant C
Om de plannen betreft het Wildpark waar te maken en de juiste impact te realiseren heeft Wildpark de steun van ASML x Brabant C nodig.


Storioni Festival – Storioni City

partner:
Stichting Storioni Festival
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • investering:
    € 35.000
  • Type project:
    asml x brabant c project
  • locatie:
    Eindhoven
  • totale begroting:
    € 78.325

'Vanuit de overtuiging dat kamermuziek het leven kan verrijken en mensen aan elkaar kan verbinden zetten we muziek in om diverse kwetsbare groepen te betrekken.'

Het Storioni Festival is in 2008 opgericht in samenwerking met het toenmalige Muziekcentrum Frits Philips. Het doel was om door middel van mooie concerten, gedurfde programmering en topmusici de liefde voor kamermuziek te delen met zoveel mogelijk mensen. Inmiddels heeft het Storioni Festival zich ontwikkeld tot internationaal kamermuziekfestival en een sterke positie opgebouwd bij publiek, pers en de (inter- )nationale muziekwereld.

In 2023 werd gestart met de herontwikkeling van de festivalformule, met een uitbreiding naar twee weken, waardoor ruimte wordt gecreëerd voor outreach en maatschappelijke programmering. Met een groter publieksbereik en betekenisvolle ervaringen, is de pilot goed ontvangen. In 2024 wil Storioni doorpakken en onder de titel Storioni City het outreach programma uitrollen.

Hiervoor bouwen ze het format van twee weken uit, waarbij een scherpere indeling wordt gemaakt van programmalijnen gericht op de Stad, Talent en Concerten. De eerste week ligt het accent op de Stad, met outreach en educatie, ouderenconcerten, Storioni Concours en Music in the Streets als belangrijke hoogtepunten en een nieuwe samenwerking met UC Masters en Area 51 als spannend nieuw onderdeel voor een nieuwe, jongere doelgroep.

Impact
Het nieuwe project van Storioni City zal een vorm zijn van ‘outreach’ concerten met een maatschappelijke betrokkenheid voor (eenzame) ouderen of mensen met een beperking. Ook leren amateurs van professionals, ontmoeten zij elkaar en leren zij samen musiceren en optreden (onder andere als onderdeel van ‘Music in the Streets’). Verder wordt de verbinding met urban arts en jongeren gezocht door middel van een concert in Skatepark Area 51. De tweede week ligt het accent op het concertprogramma, waarvoor het Strorioni Trio samen met de internationale gastmusici en aanstormende talenten bijzondere locaties in de stad als podium benutten.

ASML x Brabant C
Om de plannen betreft het Storioni City programma waar te maken en de juiste impact, inclusie en maatschappelijke betrokkenheid te realiseren heeft Storioni de steun van ASML x Brabant C nodig.


Publiek-private cultuurfinanciering door de ogen van Jeroen van der Zweth, Hoofd Cultuur Gemeente Den Bosch 

In deze interviewreeks gaan we in gesprek met onze partners over de transitie van Brabant C naar een publiek-privaat cultuurfonds. Dit keer spraken we met Jeroen van der Zweth, Hoofd Afdeling Cultuur van de Gemeente Den Bosch, over de waarde van deze ontwikkeling voor cultuur in Brabant. 

Betekenis van de publiek-private propositie
“Ik ben blij dat in het bestuursakkoord van Den Bosch is opgenomen dat we het bedrijfsleven betrekken bij onze culturele ambities, want deze kunnen we als gemeente zeker niet alleen realiseren.” zegt Jeroen. “Met het traject (red: gesprekken over publiek-private financieringsregeling in Den Bosch) dat we nu met jullie doorlopen, laat je echt zien dat we samen het verschil kunnen maken voor cultuur in Den Bosch. Wat Brabant C doet, gaat verder dan wat wij als gemeente kunnen doen. Jullie onafhankelijke positie stelt je in staat om op een andere manier bij private partijen binnen te komen. Dit voorkomt de gebruikelijke discussie over wie betaalt en zorgt ervoor dat het gesprek over de inhoud gaat en we samen aan concrete doelstellingen kunnen werken.” 

Jeroen benadrukt dat cultuur een intrinsieke waarde heeft, maar ook breder kan worden ingezet om bijvoorbeeld maatschappelijke doelen te bereiken. “Het risico is dat men denkt dat we alleen maar geld willen lospeuteren bij het bedrijfsleven voor cultuur. Maar het gaat er juist om dat we met die extra middelen projecten kunnen realiseren die voor beide partijen waardevol zijn. Het is geen eenrichtingsverkeer, maar een samenwerking die beide kanten op werkt en waarmee we binnen een stad of regio echt iets brengen.” 


Foto: Jeroen van der Zweth, Hoofd Cultuur Gemeente Den Bosch 

Een stabielere basis voor de cultuursector
De samenwerking tussen met de overheid en maatschappelijke organisaties rondom gedeelde thema’s is cruciaal om echt impact te kunnen maken, geeft Jeroen aan. “We moeten werken aan gedeelde doelstellingen die raken aan de kernactiviteiten en kernwaarden van private partijen. Dit is ook een manier om bedrijven te helpen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in te vullen,” legt Jeroen uit. Hij ziet in de publiek-private samenwerking een kans om cultuur breder in te zetten en te verbinden met andere domeinen, zoals welzijn, talentontwikkeling en gelijke kansen. “Dit kan zorgen voor een stabielere basis voor de cultuursector en direct bijdragen aan inhoudelijke doelen, zoals diversiteit en inclusie. Juist in het huidige politieke klimaat is het belangrijk om op een andere manier naar cultuur te kijken.” 

Hij benadrukt dat de samenwerking tussen Brabant C, de gemeente en het bedrijfsleven een krachtig instrument kan zijn om ambities waar te maken. “Het gaat niet alleen om financiën, maar ook om het verbreden van de mogelijkheden binnen de cultuursector, zonder aan autonomie in te boeten. Deze verbreding kan de cultuursector helpen om beter in te spelen op maatschappelijke uitdagingen.” 

Continu dialoog voor het slagen van publiek-private cultuurfinanciering
“Je moet het bedrijfsleven goed betrekken en het gesprek blijven voeren. In Den Bosch is dat bijvoorbeeld anders dan in de Brainportregio of Breda. Het gaat erom hoe je het bedrijfsleven en de cultuursector beter met elkaar laat kennismaken en hoe je ze elkaars taal beter leert begrijpen.” Maar ook overheden moeten we blijven betrekken volgens Jeroen. Zo zegt hij “daarnaast is het belangrijk om samen met de gemeenten en andere overheidsorganisaties een gezamenlijke strategie te bepalen, zodat ons verhaal en onze acties consistent zijn.” 

Jeroen sluit af met een vooruitblik: “Als we in alle Brabantse regio’s aan de slag gaan, kunnen we daar misschien wel lessen uit trekken zonder het maatwerk los te laten. Zo kunnen we als BrabantStad gezamenlijk beleid en acties uitvoeren terwijl we de nuances per regio blijven respecteren.” 

Over Brabant C
Brabant C is een ondernemend publiek-privaat cultuurfonds dat investeert in creativiteit met blijvende maatschappelijke impact. We verbinden de creatieve potentie van Brabant met de uitdagingen van vandaag en zoeken actief samenwerkingen om de financiële middelen voor de Brabantse cultuursector te behouden en te vergroten. Dat doen we samen met culturele, publieke en private partners. 

Publiek-private cultuurfinanciering door de ogen van Tessa Smeulers, directeur-bestuurder Theaterfestival Boulevard 

Chiara Bersani – fotografie: Karin Jonkers

In deze interviewreeks gaan we in gesprek met onze partners over de transitie van Brabant C naar publiek-privaat cultuurfonds. Dit keer spraken we Tessa Smeulers, directeur-bestuurder van Theaterfestival Boulevard en een prominent gezicht binnen het Brabantse culturele veld.  

Een impuls aan de ontwikkeling van culturele instellingen
“Kunst en cultuur zouden net zo vanzelfsprekend moeten zijn als het steunen van sport. Het draagt bij aan gezondheid, ontwikkeling, geluk en plezier. We moeten samen blijven strijden dat cultuur de normaalste zaak van de wereld is.” Hiervoor ziet Tessa de nieuwe rol van Brabant C als zeer kansrijk. “De culturele sector is steeds op zoek naar partners. En Brabant C speelt een cruciale rol als intermediair en als betrouwbare partner die scout, investeert en monitort,” vertelt Tessa. Ze gelooft dat deze transitie een aanzienlijke impuls kan geven aan de ontwikkeling van culturele instellingen in Brabant. 

Verschillende denkwijzen versterken elkaar
De overgang naar een publiek-privaat cultuurfonds opent volgens Tessa nieuwe deuren voor samenwerkingen tussen de culturele sector en het bedrijfsleven. Ze benadrukt dat de samenwerking en synergie tussen deze verschillende werelden juist de kracht is van het nieuwe Brabant C. “Ik heb waarschijnlijk een heel andere opvatting over wat kunst en cultuur kan betekenen dan een ondernemer die een super efficiënt en prestatie gedreven bedrijf heeft opgebouwd. Maar dát is juist wat deze samenwerking zo interessant maakt. Dat dialoog moeten we blijven voeren met elkaar om tot nieuwe ideeën te komen.” 

De grootste kans zit volgens Tessa in het verenigen van deze verschillende perspectieven. “Ik ben benieuwd hoe deze verschillende denkwijzen elkaar kunnen versterken. Dit is een leerzame beweging die noodzakelijk is om een toekomstbestendig ecosysteem voor cultuur te creëren, zeker in het huidige politieke klimaat,” voegt ze toe. 


Foto: Tessa Smeulers, directeur-bestuurder van Theaterfestival Boulevard

Geen Amerikaans model voor cultuurfinanciering
Hoewel Tessa zeer positief is over de kansen die publiek-private samenwerkingen bieden, ziet ze ook risico’s. “Brabant C denkt vanuit de kracht van de provincie en zoekt naar manieren om instellingen een boost te geven en om op een (nog) hoger niveau te werken. Nieuwe regelingen bieden veel kansen voor onderzoek, ontwikkeling en nieuwe projecten bij culturele instellingen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat makers de vrijheid en autonomie behouden om hun werk te kunnen maken. We moeten niet willen dat financiering de inhoud van kunst gaat bepalen zoals in sommige Amerikaanse modellen.” 

Kwalitatieve impactmeting
Tessa gelooft dat je met cultuur impact kunt maken, in de breedste zin van het woord. En ze begrijpt dat impact in bepaalde mate meetbaar moet kunnen zijn. Ze legt uit “De impact van cultuur kan op verschillende manieren worden gemeten. Niet alleen in cijfers, maar ook in kwalitatieve termen zoals ontroering en geluk.” Tessa benadrukt dat de focus op kwalitatieve impact een krachtige manier kan zijn om de waarde van cultuur te onderbouwen en te laten zien hoe het bijdraagt aan de samenleving. 

Over Brabant C
Brabant C is een ondernemend publiek-privaat cultuurfonds dat investeert in creativiteit met blijvende maatschappelijke impact. We verbinden de creatieve potentie van Brabant met de uitdagingen van vandaag en we zoeken actief samenwerkingen om de financiële middelen voor de Brabantse cultuursector te behouden en te vergroten. Dat doen we samen met culturele, publieke en private partners. 

Blijf op de hoogte,
meld je aan voor de nieuwsbrief