Brabant C strengthens and enhances Brabant's art and cultural offerings, thereby creating national and international appeal of Brabant.
fafafa faa faffa faa
meer over Brabant C

Cosmic Radio

cosmic radio algemene afbeelding Brabant C
partner:
Powered by TINC x Unusual Suspects
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    06 februari 2023
  • investering:
    € 46.000
  • Type project:
    ontwikkel project
  • locatie:
    Eindhoven
  • totale begroting:
    € 155.000

nieuwe werkwijzen van produceren en verbindingen creëren door middel van internationaal resonerende co-creatieve events

Als twee gelijkgestemde ‘mogelijkmakers’ gaan Powered by TINC (opererend vanuit Tilburg) en productiebureau Unusual Suspects (Eindhoven) een partnership aan waarbij we ons tot doel stellen om door middel van internationaal resonerende co-creatieve events, nieuwe werkwijzen van produceren en verbindingen te creëren. Hiermee dragen we bij aan een hechter Brabants netwerk van makers, luisteraars, ondernemers en culturele organisaties.

In het Kort
Powered by TINC en Unusual Suspects zijn van mening dat de huidige samenleving vraagt om een verandering in denkwijze, gericht op duurzaamheid en verantwoordelijkheid bij de productie van kunst en muziek. Daarom streven zij naar jaarlijkse grootschalige, innovatieve kunstprojecten in samenwerking met internationale makers en Brabantse partners. Het eerste project, genaamd Cosmic Radio, wordt uitgevoerd door de multidisciplinaire onderzoeksgroep Shock Forest Group en brengt Brabantse culturele partners samen om diepgaand onderzoek te doen naar de geschiedenis, het heden en de toekomst van de radio. Cosmic Radio is een proof of concept voor een bredere werkwijze van samenwerking en past perfect bij de kennis- en innovatieregio die Brabant wil zijn. Meer informatie over het project is te vinden op www.cosmicradio.nl.

Meer over dit project
Wie luistert er nog naar de radio? Nou, blijkbaar iedereen. In 1964 ontdekten wetenschappers per ongeluk een mysterieus, constant geluid tijdens een studie over radiogolven. Deze straling kwam niet van de aarde, de zon of ons sterrenstelsel. Het bleek kosmische achtergrondstraling te zijn, de oudste elektromagnetische straling in het universum. En we luisteren er nog steeds, onbewust, naar.

Het multidisciplinaire team Shock Forest Group, onder leiding van initiatiefnemer en elektronische muziekproducent Nicolas Jaar, zal een diepgaand onderzoek uitvoeren naar de geschiedenis, het heden en de toekomst van de radio.

Shock Forest Group is een internationaal onderzoeksteam bestaande uit architecten, cartografen, linguïsten, programmeurs, stedenbouwkundigen, geluidsmakers, biologen, ontwerpers en ingenieurs. Als traditioneel onderzoek kan worden vergeleken met een traditioneel klassiek muziekconcert, werkt Shock Forest Group meer in de lijn van een free jazz improvisatie. De groep bestaat uit zeven onderzoekers: Katya Abazajian, Sheryn Akiki, Axel Coumans, Susanna Gonzo, Nicolas Jaar, Daria Kiseleva en Jelger Kroese.

Cosmic Radio wordt gepresenteerd door Unusual Suspects in samenwerking met Powered by TINC in samenwerking met STRP Festival, Van Abbemuseum, TAC, NULZES en Van Abbehuis.

Bezoek de online omgeving van dit project op www.cosmicradio.nl.


Downloads

Sneller, beter, mooier – de vormgeving van de vooruitgang

partner:
stichting Design Museum Den Bosch

Een ode aan de stroomlijning

Altijd sneller, altijd beter, altijd mooier. Het design van de minste weerstand, dat is de filosofie van de stroomlijn: één van de belangrijkste ontwerpprincipes van de moderne tijd. Het concept van stroomlijning wordt razend populair in de jaren 30 van de twintigste eeuw. Op de vleugels van nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap en industrie maken ontwerpers van de stroomlijn een symbool van de vooruitgang. Vierkante vliegtuigen van hout en textiel worden ranke reuzen van blinkend aluminium. Logge stoomtreinen worden als zilveren kogels. Auto’s zijn niet langer paardloze koetsen, maar razen over de nieuwe snelwegen met hun vloeiende, gesloten vorm. En de stroomlijnvorm gaat verder dan voertuigen alleen. Gestroomlijnd design verkoopt, en álles kan gestroomlijnd worden – van strijkijzers tot typmachines. In onze tijd streven we naar gestroomlijnde organisaties en is de droom van ongehinderde snelheid nog steeds terug te zien in de sport.

Hoog tijd om dit invloedrijke ontwerpprincipe eens nader te onderzoeken. In de lente en zomer van 2023 trapt Design Museum Den Bosch daarom vol op het gaspedaal. Ontdek de fascinatie voor snelheid, ervaar de jacht op de milliseconde, en beleef de hoogtijdagen van streamlined design.

In de groots opgezette familietentoonstelling Sneller, beter, mooier – de vormgeving van de vooruitgang vloeien design, kunst, natuur en techniek samen tot één pijlsnelle ervaring. In de eerste tentoonstellingszaal verken je de geschiedenis, betekenis en toekomst van de stroomlijn. Hier vind je unieke ontwerpen en kunstwerken, spectaculaire voertuigen, sportuitrustingen en bijzondere modellen, waarvan sommige voor de allereerste keer in Nederland te zien zijn. In onze tweede zaal ontdek je met het hele gezin de techniek achter de stroomlijn, en maak je zelf gestroomlijnde ontwerpen.


Downloads

Grijs Gedraaid

partner:
Stichting Kamerata Zuid
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    05 december 2022
  • investering:
    € 77.000
  • Type project:
    internationaal project
  • totale begroting:
    € 311.800

‘Grijs Gedraaid’® is genieten voor alle generaties! Deze voorstelling verbindt jong én oud door middel van muziek, beweging en creatie. Het is de perfecte gelegenheid om je (groot)ouders, buurman of tante te trakteren op een unieke ervaring samen met jou. Wie neem jij binnenkort mee naar het theater om samen onvergetelijke herinneringen te maken?

Dit project heeft zijn oorsprong in de coronacrisis die het land sinds 2020 in zijn greep heeft. Maatschappelijke problemen als vergrijzing, eenzaamheid (onder ouderen) en achteruitgang van gezondheidszorg door bezuinigingen sluimeren al langer, maar zijn gedurende de pandemie extra duidelijk voor het voetlicht gekomen. Na een succesvolle pilot in Brabant, is het nu tijd voor een landelijke uitrol van dit project.

Grijs Gedraaid is genieten voor generaties. Vanuit de grondgedachte ‘iedereen is gelijkwaardig en moet kunnen meedoen’ verbinden wij met onze partners in dit unieke theaterprogramma jongeren en (kwetsbare en eenzame) ouderen door middel van muziek, beweging en creatie: samen eropuit en mooie herinneringen maken met een goed gevoel voor zowel jong als oud als eindresultaat.

Het programma van Grijs Gedraaid bestaat uit:

  • Concert van Kamerata Zuid met aansprekende artiest;
  • Bewegingsactiviteit gericht op interactie en ontmoeting;
  • Creatieve workshop;
  • Mogelijkheid tot het aanmelden voor een vervolgprogramma (bijv. deelname workshops van een van de partners of lokale ouderenorganisaties).

Voor de landelijke tour in 2022 staan een samenwerking met zangeres Karsu, zanger Marcel Veenendaal (Di-Rect), danser en choreograaf Andrew Greenwood (Switch2Move) en Eva Durlacher (Gouden Boeken) op het programma. Het project volgt op een pilot in Brabant in 2021, waarbij we samenwerkten met zanger Gerard van Maasakkers, danser en choreograaf Andrew Greenwood (Switch2Move) en Stichting Stoute Schoenen. Een impressie van de pilot is te vinden op youtube. De pilot is geëvalueerd in samenwerking met het PON & Telos en in een Waarde Creatie Meting door consultancybureau Be Bright. De resultaten daarvan zijn als bijlagen bij deze aanvraag gevoegd.

Grijs Gedraaid® wordt mede mogelijk gemaakt door: Brabant C, CZ, VSB Fonds, FamaVolat, Floris van Bommel, RCOAK


Tentoonstelling De Brueghel-dynastie

partner:
Stg. Noordbrabants Museum
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Subsidie + lening
  • datum toekenning:
    17 november 2022
  • investering:
    € 450.000
  • Type project:
    internationaal project
  • locatie:
    Noord-Brabants Museum
  • totale begroting:
    € 1.517.000

Het succesgeheim van de familie Brueghel ontrafeld
Ontdek het succesgeheim van een van de belangrijkste families in de kunstgeschiedenis. Maar liefst vijf ondernemende generaties maakten van Brueghel een internationaal succesvol familiebedrijf. Voor het eerst zijn al deze generaties verbonden in een tentoonstelling, waarbij thema’s zoals familiebanden, samenwerking, innovatie en ambitie centraal staan.

Het project
Na het enorme succes van de tentoonstelling over Jheronimus Bosch in 2016, is Brueghel de tweede grote naam in de vroegmoderne schilderkunst uit de Zuidelijke Nederlanden waar Het Noordbrabants Museum een spraakmakende monografische tentoonstelling aan wijdt. Schilders met de achternaam Bruegel (of Brueghel) speelden een dominante rol in de Europese schilderkunst van halverwege de zestiende tot en met het einde van de zeventiende eeuw. Deze naam als signatuur op een kunstwerk stond garant voor uitzonderlijke kwaliteit en/of bijzonder hoge amusementswaarde. De wortels van deze dynastie liggen in het hertogdom Brabant.

Een unieke tentoonstelling van een wereldberoemde Brabantse kunstenaarsfamilie
Met de werken uit onze eigen collectie aangevuld met exclusieve bruiklenen uit meer dan 40 musea en particuliere collecties uit elf Europese landen, alsmede uit de Verenigde Staten, brengen we het complete, niet eerder vertelde verhaal in beeld van deze wereldberoemde Brabantse kunstenaarsfamilie, laten we de bezoekers van de tentoonstelling kennismaken met de verschillende leden en generaties van de familie en tonen we de verbondenheid van dit familiebedrijf met Brabant en de Zuidelijke Nederlanden en de wereld van nu. Deze tentoonstelling is anders dan andere oude kunsttentoonstellingen, omdat bezoekers een nooit eerder vertoonde combinatie van werken van maar liefst vijf generaties Brueghel te zien krijgen. De laatste tentoonstellingen over de Brueghels dateren uit 1980 (Brussel) en 1998 (Essen/Wenen/ Antwerpen).

Een tentoonstelling die verbindt
Voor de tentoonstelling kiezen we niet voor de gebruikelijke chronologische lijn om het verhaal te vertellen, maar worden persoonlijke verhalen rondom thema’s verteld die aansprekend zijn in de wereld van nu. Zo kunnen bezoekers zich herkennen in het leven van de Brueghels en verbanden leggen met hun eigen leefwereld anno 2023. Thema’s zijn bijvoorbeeld het familiebedrijf, de kunstenaar als influencer, de belangrijke rol van de vrouw in het familiebedrijf en het internationale bereik van de familie.

Met deze voor iedereen herkenbare en aansprekende thema’s zoeken we de verbinding met het publiek om het kunstenaarsfamilieverhaal te delen. Daarnaast zoeken we de verbinding met (potentiële) samenwerkingspartners en familiebedrijven om de tentoonstelling, het museum en de provincie nog beter op de kaart te zetten. Wij ambiëren duurzame, structurele samenwerkingen op verschillende vlakken om onze naamsbekendheid en reputatie te verstevigen en daarmee het Brabantse cultuursysteem te versterken.

Te zien: 30 september 2023 tot en met 7 januari 2024


Possible Landscapes

partner:
Stichting Building Balance
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    07 oktober 2022
  • investering:
    € 105.000
  • Type project:
    internationaal project
  • totale begroting:
    € 235.000

Willen we een duurzame wereld bouwen, dan moeten we het hele systeem beschouwen.

Dat is waar Possible Landscapes voor staat. In dit meerjarig programma onderzoeken we samen met stakeholders en kennispartners nieuwe perspectieven voor een duurzame leefomgeving. Steeds in een andere regio of voor een andere casus, dus heel lokaal. Met verhalen en verbeelding zetten we die perspectieven om in maquette installaties. Deze installaties kunnen de stakeholders lokaal inzetten om hun verhaal te delen en de dialoog aan te gaan met andere stakeholders én bewoners. De maquette installaties samen vormen een ervaringsgerichte tentoonstelling over wat er nu, morgen en overmorgen mogelijk is. Hoe het landschap van Nederland er letterlijk uit kan zien maar vooral ook wat de bijbehorende ketens en waardesystemen zijn.

Possible Landscapes borduurt voort op de research en storytelling van The Growing Pavilion en The Exploded View. In deze programma’s ligt de focus op de mogelijkheden en schoonheid van biobased materialen. Met Possible Landscapes gaan we verder en beschouwen we nog nadrukkelijker het hele systeem van duurzaam bouwen en wonen. We onderzoeken hoe de keten, van grond tot gebouw, van gewas tot industrie en van ideaal tot financieel eerlijk waardesysteem, er per gebied uit kan zien en wat dit betekent voor de verschillende landschappen van Nederland. Onderzoeksvragen zijn: Wat zijn de mogelijke landschappen van Nederland als we op grote schaal duurzaam gaan bouwen? Waar komen  de grondstoffen van duurzame materialen vandaan? Wat zijn toekomstbestendige woon- en leefconcepten? Hoe zorgen we dat we de bodem niet verder uitputten maar weer gezond maken? Welke flora en fauna zijn het meest geschikt voor bepaalde bodemtypes? Hoe financieren we dit alles en welke regels moeten er als eerste aangepast of ingesteld worden om dit mogelijk te maken?

Casussen
Om echte impact te maken met ons programma behandelen we per keer een concrete casus. Dit kan een gebied zijn (bijv. de Peel) maar het kan ook een ander vertrekpunt hebben (bijv. hoe maken we in de regio met alle partijen een biobased school). Vervolgens nodigen we in verschillende co-creatie sessies stakeholders uit die de casus kunnen uitdiepen en uitdenken.

We zetten letterlijk bouwers, producenten, agrariërs, wetenschappers, designers, natuurkenners, overheden en kennisinstituten aan onze conversation table en gaan met hen bedenken welke nieuwe ketens gevormd kunnen worden die leiden tot nieuwe perspectieven of zoals wij het noemen: Possible Landscapes. Voor elke casus maken we een nieuwe tafel die het huidige landschap weergeeft en van waaruit de co-creatie sessies kunnen beginnen.

Ervaringsgerichte tentoonstelling
De resultaten van de sessies, aka de possible landscapes, worden na doorrekening van onze kennispartners, steeds vertaald in maquette installaties. Deze installaties maken we samen met verschillende kunstenaars en bestaan volledig uit natuur en natuurlijke materialen. Ze kunnen apart reizen om lokaal het verhaal te helpen vertellen. Maar samen vormen ze een grote ervarings tentoonstelling over de toekomst van het landschap van Nederland. Wat gaan we waar groeien, oogsten, verwerken en bouwen zodat wij, de natuur, de grond, de boeren en de bouwers een duurzame toekomst tegemoet gaan?


De kracht van kunst en cultuur op tv!

De Barometer, De kracht van kunst en cultuur, De mogelijkheden van biobased bouwen

Wij zijn overtuigd van de unieke waarde van kunst en cultuur en van publiek private samenwerkingen. Tijd om de inspirerende projecten waarin we geïnvesteerd hebben wat meer onder de aandacht te brengen. Zondag 5 maart waren we te gast in het programma De Barometer op RTL-Z. In dit portret (via onderstaande link) zetten we ons partnerschap met Biobased Creations en Hurks in de spotlight.

Trots op Draaimolen: zo veel meer dan dancemuziek alleen

Groter en ambitieuzer dan ooit: op festival Draaimolen konden bezoekers dit jaar voor het eerst niet één, maar twee dagen genieten van elektronische muziek en kunstinstallaties op en rondom maar liefst zes magisch ontworpen podia. In dit Fanzine blikken kunstenaars Heleen Blanken en Albert van Abbe vermoeid maar voldaan terug: “De wallen hangen tot op mijn knieën. Maar wat was het vet!” 

Dankzij maar liefst 79 acts kwamen liefhebbers van house, techno, experimentele elektronica en synthpop op Draaimolen volop aan hun trekken. Met optredens van populaire artiesten als het Londense dj-duo Two Shell, dj en zanger Sega Bodega en de Welshe producer Koreless, maar ook met speciaal voor het festival geproduceerde shows van onder meer JASSS & Ben Kreukniet en Oceanic. Dit alles speelde zich af op nieuw ontworpen stages waarvoor kosten noch moeite gespaard waren. Lichten, lasers, prisma’s: dankzij unieke visuele lichtwerken waanden bezoekers zich voor even in betoverende sferen.

Kiev, Berlijn, Tilburg
Met ruimte voor zowel elektronische als (semi-)akoestische liveacts ging Draaimolen nieuwe uitdagingen ook dit jaar niet uit de weg. Nene H (alias van Beste Aydin), een rijzende ster in de technoscene, nam een eigen koor mee voor haar liveshow. En ook producer/kunstenaar Albert van Abbe, die gevraagd was om het festival af te sluiten, hield het bepaald niet bij zijn elektronische muziek: “Voor K41, een club in Kiev die de grote zus zou moeten worden van de roemruchte club Berghain in Berlijn, produceerde ik in 2020 een groot audiovisueel project. Na dat project heb ik contact gehouden met de andere makers die ik er leerde kennen. Toen de oorlog in Oekraïne begon, vond ik het een mooi moment voor een aantal samenwerkingen. Eén daarvan hebben we nu gepresenteerd op Draaimolen in Tilburg.”

Beeld door Bianca Paul

Catharsismoment
De podia die Heleen Blanken voor Draaimolen ontwierp, zijn ware blikvangers. Blanken haakte vanuit haar achtergrond als interdisciplinair kunstenaar aan bij het festival. Ze is er al bij vanaf de editie in 2017. “Toen bouwde ik de eerste Chapel-stage. Een houten sculpturale constructie met een spiegelend, kinetisch centerpiece die het bos eerde en met name in de avond iets meditatiefs met zich meebracht. Het was geïnspireerd op bladeren en bloemen die zich naar de zon toe bewegen: wederom een referentie naar de natuurrijke omgeving van het MOB Complex waar Draaimolen plaatsvindt. Dit jaar heb ik er een nieuwe chapel bijgebouwd, de Lucid Stage. Die stond tegenover de oorspronkelijke stage. Dat werkte mooi complementair. Samen met Jorik Mulder, mijn favoriete lichtman, creëerden we per act een sfeer die paste bij de muziek. Terwijl we op het ene podium uitpakten met bombastische lichten, bood het andere juist een serene sfeer, waarbinnen mensen zich konden overgeven aan hun verwondering. Zo belandde je als bezoeker steeds in een heel andere setting.”

Kosmisch organisme
Natuurlijk was zijn eigen act voor hem een hoogtepunt, vertelt Van Abbe, maar hij was ook erg onder de indruk van de set van Oscar Mulero. “Dat is een beetje een inkoppertje want hij is een echte veteraan-dj.” Betoverend vond Van Abbe ook de openingsact van de Britse IDM- en techno-dj en -producer Max Cooper, die helaas halverwege zijn set moest stoppen vanwege de regen. Cooper presenteerde Aether, een multidimensionale lichtinstallatie die hij ontwikkelde in samenwerking met designcollectief Architecture Social Club. Een enorme kubus van ijzerdraad zweefde over de hoofden van het publiek en kreeg, naarmate Coopers muziek aanzwelde, de vorm van een kosmisch organisme.

Verwondering
De podia die Heleen Blanken voor Draaimolen ontwierp, zijn ware blikvangers. Blanken haakte vanuit haar achtergrond als interdisciplinair kunstenaar aan bij het festival. Ze is er al bij vanaf de editie in 2017. “Toen bouwde ik de eerste Chapel-stage. Een houten sculpturale constructie met een spiegelend, kinetisch centerpiece die het bos eerde en met name in de avond iets meditatiefs met zich meebracht. Het was geïnspireerd op bladeren en bloemen die zich naar de zon toe bewegen: wederom een referentie naar de natuurrijke omgeving van het MOB Complex waar Draaimolen plaatsvindt. Dit jaar heb ik er een nieuwe chapel bijgebouwd, de Lucid Stage. Die stond tegenover de oorspronkelijke stage. Dat werkte mooi complementair. Samen met Jorik Mulder, mijn favoriete lichtman, creëerden we per act een sfeer die paste bij de muziek. Terwijl we op het ene podium uitpakten met bombastische lichten, bood het andere juist een serene sfeer, waarbinnen mensen zich konden overgeven aan hun verwondering. Zo belandde je als bezoeker steeds in een heel andere setting.”


Beeld door Bianca Paul 

Geen concessies
Zowel Van Abbe als Blanken benadrukken het unieke karakter van Draaimolen. Blanken: “Als kunstenaar vind ik het fijn om site-specifiek werk te maken dat bijdraagt aan een ervaring. Het gaat bij Draaimolen om de totaalbelevenis, niet alleen om de muziek. Daarin is Draaimolen in Nederland het enige festival in zijn soort. De organisatoren doen geen concessies.” Van Abbe vult aan: “Draaimolen is een sterk event dat staat voor credible, serieuze elektronische muziek. Als maker krijg ik er heel veel vrijheid, ik mag er echt mijn ding doen, dat is heel bijzonder. Het festival is geboren uit liefde voor kunst, dat voel je aan alles. Door het hoge artistieke niveau en de afstand tot de commercie is het voor mij als maker een must om erbij te zijn.”

Innige banden
Zonder samenwerkingen was Draaimolen er niet. Niet zelden leiden de vele ontmoetingen die op het festival plaatsvinden, tot weer nieuwe gezamenlijke plannen en ideeën. Zo verzorgt Draaimolen ook een act tijdens Amsterdam Dance Event en zoekt de organisatie naar mogelijkheden om collaboraties en kunstinstallaties ook naar andere evenementen te brengen. Zo krijgt Van Abbes act met Nastya Vogan een vervolg op het Rotterdamse opera- en theaterfestival O. Festival (mei 2023), en tijdens een kunst- en technofestival in Berlijn. “Samenwerken zit in het DNA van Draaimolen in het bijzonder, maar ook in dat van Brabant in het algemeen,” weet Van Abbe. “Ondanks de internationale allure heeft Draaimolen ook iets bourgondisch. Er wordt heel goed gezorgd voor alle artiesten, dat is echt speciaal. En alleen al het feit dat het in een bos kan plaatsvinden, zegt iets over hoe goed het contact is met andere belanghebbenden als de gemeente. Zoiets kan alleen door zulke innige banden met partners ontstaan. Daar mogen we echt trots op zijn.”

Tekst door Grete Simkuté

Blijf op de hoogte,
meld je aan voor de nieuwsbrief