Brabant C strengthens and enhances Brabant's art and cultural offerings, thereby creating national and international appeal of Brabant.
fafafa faa faffa faa
meer over Brabant C

Tent Paars en het Familieplein

partner:
Stichting Theaterfestival Boulevard
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    02 april 2025
  • investering:
    € 80.000
  • Type project:
    asml x brabant c project
  • locatie:
    's-Hertogenbosch
  • totale begroting:
    € 287.541

Theaterfestival Boulevard is een toonaangevend en internationaal podiumkunstenfestival dat elke zomer aanwezig is op verschillende locaties in ‘s-Hertogenbosch en doorwerkt tot in de haarvaten van de stad. Elf dagen biedt het festival een uitdagend en genereus programma in theaterzalen, in tenten en installaties, op pleinen en op de vele locaties die de stad rijk is. Het festival programmeert brede podiumkunsten en organiseert uiteenlopende gesprekken en ontmoetingen.

foto: Jean Philipse

Er is komende editie speciale aandacht voor de ontwikkeling van twee projecten; Tent Paars, het ideale podium voor urban cultuur en een Familieplein voor kinderen en (groot)ouders.

Tent Paars

Theaterfestival Boulevard gaat in samenwerking met het Bossche platform voor Street Culture DUKEBOX en hiphop onderneming Cypher HQ een nieuwe ruimte creëren op het festivalplein. Hier kunnen verschillende vormen van urban arts getoond én gevierd worden. In Tent Paars (werktitel) toont Theaterfestival Boulevard vanaf 2025 kunstvormen die vanuit de hiphop komen zoals breaking, rap, spoken word, graffitiworkshops en presentatievormen als battles en dancejams. Ook is er ruimte voor aanverwante kunstvormen als fashionshows en performances die zijn geïnspireerd door clubstijlen als popping, whacking, locking en ook sport, zodat deze elkaar op een dynamische manier gaan versterken.

Familieplein

Het Familieplein moet het festival nog toegankelijker en inclusiever maken voor een divers familiepubliek. De inspiratie hiervoor komt voort uit positieve ervaringen met families in het festivalhart van het Zuiderpark van 2021 tot 2023. Het nieuwe Familieplein wordt een ruimtelijke fysieke locatie op het festivalterrein – met een programmering grofweg tussen 13.00 en 18.00 uur – en richt zich met name op kinderen in de leeftijd van 2 t/m 10 jaar en hun (groot)ouders.

Impact

In het ontwerp van zowel Tent Paars als het Familieplein staat social design centraal: de concrete ontwerpen van respectievelijk Eddy van der Laan en Juup Luijten stimuleren beide de samenkomst van mensen die elkaar nog niet kennen en elkaar in de stad en regio niet vanzelfsprekend tegen komen. Beide ontwerpen dagen de bezoekers uit samen in het onbekende te stappen en een gezamenlijke ervaring aan te gaan.

In beide projecten staat de positieve bekrachtiging van bewoners, met name kinderen en jongeren centraal. Zij zijn in Tent Paars en het Familieplein op verschillende manieren actief en in beweging, als makers, als performers en als publiek dat actief deelneemt aan een workshop of interventie. In zowel Tent Paars als het Familieplein is actief burgerschap geen abstractie. In Tent Paars worden worden daarnaast in samenwerking met Street Culture DUKEBOX en hiphop onderneming Cypher verschillende vormen van urban art getoond én gevierd.

 


Downloads

WHAT U.C IS WHAT YOU GET

partner:
Stichting Tegentijd (United Cowboys)
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    08 april 2025
  • investering:
    € 50.000
  • Type project:
    asml x brabant c project
  • locatie:
    Eindhoven
  • totale begroting:
    € 180.500

United Cowboys en Natlab brengen een vernieuwend cultureel programma dat grenzen doorbreekt, verbinding creëert en de culturele uitstraling van de groeiende en diverse Brainportregio versterkt. Met een sterke focus op non-verbale kunstvormen biedt WHAT U.C IS WHAT YOU GET een terugkerend programma dat toegankelijk is voor mensen met verschillende culturele- en taalachtergronden.

United Cowboys – foto: Admill Kuyler

Impact

Door middel van avondvullende programma’s waarin dans, performance en live art centraal staan, richt het project zich op het aanbieden van een zintuiglijke kunstbeleving. Overdracht via gesproken woord speelt geen rol; beeld en fysiek, als universele overdrachtsmogelijkheden maken WHAT U.C IS WHAT YOU GET toegankelijk voor mensen met verschillende culturele en taalkundige achtergronden. Door dit ‘no Dutch required’ uitgangspunt kan het programma een breed publiek bereiken wat het bijzonder relevant maakt voor het aanbod in de pluriforme Brainportregio. Het programma combineert bijdragen van lokale- en internationale kunstenaars en wordt aangevuld met interactiemomenten zoals persoonlijke introductievideo’s en informele nazit. Dit versterkt niet alleen de betrokkenheid van het publiek, maar bouwt ook aan een gemeenschapsgevoel en open dialoog.


Downloads

Vrouwen als technologie

partner:
stg. Design Museum Den Bosch
  • website
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    03 april 2025
  • investering:
    € 50.000
  • Type project:
    asml x brabant c project
  • locatie:
    's Hertogenbosch
  • totale begroting:
    € 304.385

Waarom hebben virtuele assistenten als Siri, Alexa en Cortana vaak een vrouwennaam en dito stem? Waarom werd de rekenkracht van computers in de jaren 40 uitgedrukt in meisjesuren? En moeten we ons zorgen maken over de ontwikkeling van seksrobots en AI-girlfriends? De tentoonstelling Vrouwen als technologie laat aan de hand van meer dan 200 objecten zien dat technologie zelden neutraal is en altijd de heersende maatschappelijke denkbeelden weerspiegelt, zeker als het over vrouwen gaat.

Beeld: dolle mina

Impact

De tentoonstelling Vrouwen als technologie belicht op vernieuwende wijze de verwevenheid van technologie, gender en machtsstructuren. Door de illusie van technologische neutraliteit te doorbreken en onderbelichte perspectieven zichtbaar te maken, draagt het project bij aan meer bewustwording over de rol van vrouwen in technologische ontwikkelingen.

Dankzij een inclusieve aanpak en een meerstemmig educatieprogramma bereikt de tentoonstelling een breed publiek en stimuleert het interesse in technologie, met name onder vrouwen en jongeren. Daarmee versterkt het project het diverse cultuuraanbod en de maatschappelijke betrokkenheid in de Brainportregio.


Downloads

Publieksprogramma NZ

partner:
Stichting Nieuw Zwanenburg
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    10 maart 2025
  • investering:
    € 49.467
  • Type project:
    asml x brabant c project
  • totale begroting:
    € 117.286

Nieuw Zwanenburg is een werkatelier voor de toekomst op een 17e eeuwse hoeve in Oirschot pal naast de A58. Op de 10 hectare grond werken intrinsiek bevlogen mensen met verschillende achtergronden gelijkwaardig en in gedeeld eigenaarschap aan een gezamenlijke maatschappelijke missie: biobased bouwmaterialen verbouwen en ontwikkelen voor toepassing in de grond, weg, waterbouw met respect voor bodem, water en lucht. Hierbij worden de reststromen gekoesterd.

Nieuw Zwanenburg ontwikkelt projecten die opereren op het snijvlak van ontwerp, technologie en materiaalkunde binnen een circulair, regeneratief biosysteem, waarbij rekening wordt gehouden met de sociale, ecologische en economische gevolgen. Zo kan Nieuw Zwanenburg verder groeien tot een krachtige motor voor positieve verandering in onze maatschappij.

Impact

NZ draagt bij aan een rijk en vernieuwend cultuuraanbod in de Brainportregio door kunst, design en maatschappelijke thema’s te verbinden. Het programma is van hoge kwaliteit, met internationaal gerenommeerde namen, en biedt een podium aan jong talent. NZ verlaagt drempels tot cultuur door cultuur toegankelijk te maken voor een breed en divers publiek, onder meer via lage ticketprijzen en samenwerkingen met o.a. het asielzoekerscentrum in Oirschot. Door bruggen te slaan tussen sectoren als technologie, landbouw en cultuur stimuleert NZ sociale en technologische innovatie. De samenwerking met vijf verschillende maatschappelijke groepen, de vijf O’s (Ondernemers, Onderwijs & Onderzoek, Ontwerpers, Overheden en de nabije Omgeving) bevordert inclusie, culturele interactie en sociale cohesie.


Downloads

Wonka Podia: Theater voor Iedereen

partner:
Stichting Wonka Podia
  • fase
    in ontwikkeling
  • Financieringsvorm:
    Gift
  • datum toekenning:
    03 februari 2025
  • investering:
    € 250.000
  • Type project:
    asml x brabant c project
  • totale begroting:
    € 500.000

Vanuit de overkoepelende gedachte ‘Theater voor Iedereen’ richt het samenwerkingsverband van theaters 'Wonka Podia' zich samen op het toegankelijk maken van hun podia om iedereen die dat wil welkom te kunnen heten. De aangesloten theaters zijn Park Theater Eindhoven, Het Speelhuis Helmond, De Schalm Veldhoven, De Hofnar Valkenswaard en Kattendans Bergeijk.

Impact 

Vanuit de gedachte dat je samen meer impact kunt maken en dus meer kan betekenen voor de regio, is deze verbintenis in 2020 ontstaan en werd begin 2024 de stichting Wonka Podia opgericht waarin alle vijf de theaterdirecteuren zitting hebben als bestuurslid. De voorliggende aanvraag beslaat 2 jaar en omvat drie grote gezamenlijke projecten voor de Brainportregio, die (nog)buiten de normale basisactiviteiten en reguliere exploitatie van de theaters vallen.
Met deze projecten (Comedyfestival, Week van de Toegankelijkheid en scholentoernee) beoogt Wonka Podia drie
grote doelgroepen in de regio te bereiken: internationals (verbinding, sociale cohesie), inwoners met een fysieke of
mentale beperking (inclusiviteit) en kinderen in de basisschoolleeftijd (educatie).


Downloads

Vernieuwde impactregeling opent op 1 augustus 2025

Foto: Iets met Boeren

Vanaf 1 augustus 2025 kunnen culturele initiatiefnemers een aanvraag indienen voor de Matchingregeling impactvolle cultuurprojecten van Brabant C. Met deze vernieuwde regeling stimuleert Brabant C duurzame samenwerkingen tussen culturele instellingen en private partijen die samen werken aan cultuurprojecten met maatschappelijke impact in Noord-Brabant.

Wat is de Matchingregeling impactvolle cultuurprojecten?
De regeling is bedoeld om cultuurprojecten te ondersteunen die actief bijdragen aan het oplossen of agenderen van actuele maatschappelijke vraagstukken, zoals leefbaarheid, inclusie, mentale gezondheid of duurzaamheid. Daarbij staat het versterken van de culturele infrastructuur en het verbreden van het publieksbereik centraal.

De bijdrage van Brabant C bedraagt maximaal 25% van de totale projectkosten, met een minimum van €25.000 en een maximum van €100.000. Projecten dienen voor 50% te worden gefinancierd door private middelen.

Voor wie?
De regeling is toegankelijk voor privaatrechtelijke rechtspersonen (zoals stichtingen of verenigingen). Aanvragers dienen een complete aanvraag in, bestaande uit o.a.:

    • een projectplan
    • een impactstatementeen sluitende begroting
    • een financieringsplan
    • een marketingplan
    • relevante bijlagen zoals CV’s en intentieverklaringen

Daarnaast zal het project mondeling worden toegelicht aan de Impactcommissie van Brabant C, die ook de maatschappelijke impact beoordeelt.

Hoe en wanneer aanvragen?
Financieringsaanvragen kunnen worden ingediend van 1 augustus 2025 tot en met 31 december 2025 via het digitale aanvraagsysteem AIMS. Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld, zolang het budget toereikend is.

Q&A Matchingregeling impactvolle cultuurprojecten
Op donderdag 4 september om 10.00 uur houden we een online Q&A uurtje om een korte toelichting op het reglement te geven en vragen over deze financieringsregeling te beantwoorden. Meld je via dit formulier aan voor de Q&A. Je ontvangt uiterlijk 1 dag voorafgaand aan de Q&A een link naar de online bijeenkomst.

Start je aanvraag vanaf 1 augustus
Heb je een idee voor een cultuurproject met maatschappelijke impact? Verken de mogelijkheden en bereid je aanvraag goed voor. Meer informatie over de regeling vind je hier. Lees het complete Financieringsreglement via deze link.

Meer info over de Matchingregeling impactvolle cultuurprojecten >>

Een decennium aan consistent pionieren | In gesprek met Frans en Victoria over tien jaar pionieren

“Het doel was een boost te geven aan het culturele klimaat en Brabant aantrekkelijker te maken”, legt Frans van Dooremalen, oud directeur-bestuurder van Brabant C, uit. Uiteindelijk werd door Provincie Noord-Brabant een innovatiefonds, een groenfonds, een energiefonds en het cultuurfonds Brabant C opgericht.

Vanaf de oprichting van het fonds stond investeren centraal. “We noemden het een investeringsfonds, terwijl cultuurfinanciering tot dan toe vooral uit subsidies bestond”, zegt Frans. “We investeerden in cultuur, maar vooral in maatschappelijk rendement. Die aanpak vroeg ook om een mentaliteitsverandering in de culturele sector. “We hebben actief bijgedragen die omslag bij culturele instellingen te maken en cultureel ondernemerschap te stimuleren.”

Pioniers in cultuurfinanciering
Directeur-bestuurder Victoria Simonsz-van Krieken ziet de huidige koers als een logisch vervolg op de visie van tien jaar geleden. “We waren en zijn pioniers. Langetermijnperspectief, vooroplopen en ondernemen: dat is nog steeds onze kern. Het grootste verschil is dat we nu naast provinciale financiering ook steeds meer publiek-private samenwerkingen hebben.” Dat vraagt om flexibiliteit en maatwerk. “Je moet er nog meer op uit, om coalities te vormen en partners bij elkaar te brengen.”
Volgens Frans is het succes van Brabant C te danken aan consistentie. “We hebben altijd gerealiseerd wat we beloofden: van leningen terugbetalen tot het opzetten van publiek-private samenwerkingen.” Victoria voegt toe: “De provincie blijft een belangrijke rol spelen, maar ons publiek-private model is echt onderscheidend en onderschrijft onze pioniersrol.”

Impact op de sector en samenleving
“De directe impact van Brabant C zit in het vergroten van de beschikbare middelen voor cultuur in Brabant”, ziet Victoria. “Door publiek-private samenwerkingen op te pakken, hebben we niet alleen meer projecten mogelijk gemaakt, maar ook laten zien dat dit nieuwe model werkt. Maatschappelijke impact maakt Brabant C ook via de projecten die we ondersteunen; die maken een verschil op maatschappelijke thema’s als inclusie, duurzaamheid en sociale cohesie.” Frans vult aan: “Soms is de impact aan de voorkant moeilijk te meten, maar hoe duidelijker we het maatschappelijke rendement van investeringen in kunst en cultuur kunnen uitleggen, hoe groter het draagvlak wordt.” Victoria: “Daarom heeft Brabant C hiervoor ook een eigen impactonderzoek en -dashboard ontwikkeld dat helpt inzicht te geven in de daadwerkelijke impact van projecten.”

Blik op de toekomst
Victoria ziet kansen om de voorlopersrol van Brabant C verder te verzilveren. “We bouwen aan regionale coalities en willen ook nationale en internationale financiering aantrekken. Door de koers die is ingezet, wordt Brabant C de proeftuin op het gebied van publiek-private cultuurfinanciering.” Frans benadrukt dat cultuur essentieel is voor een sociaal-maatschappelijk gezonde provincie: “Kunst en cultuur verbinden mensen en zorgen dat Brabant een plek is waar mensen willen zijn én blijven.”

Na tien jaar blijft de missie van Brabant C helder: investeren in cultuur als katalysator voor vooruitgang. Frans concludeert: “We hebben niet alleen een fonds gebouwd, maar ook een beweging in gang gezet.” Victoria: “Durf te investeren in draagvlak en middelen voor de lange termijn, ga niet alleen uit van waar je nu al staat. Alleen door boven de korte termijn uit te stijgen, kun je echte verandering realiseren.”

Dit artikel is onderdeel van het Impactreport 10 jaar Brabant C waarin we terug en vooruit blikken op een decennium vol culturele innovatie, impactvolle projecten en bijzondere verhalen. Lees het volledige Impactreport online of bestel een fysiek exemplaar via info@brabantc.nl.

Blijf op de hoogte,
meld je aan voor de nieuwsbrief